טוען...

מחלוקת ושנאת חינם - חלק ג | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 23.07.2019, שעה: 08:38

הורדת MP4 הורדת MP3


בס"ד שנאת חינם ומחלוקת - חלק ג ואהבת לרעך כמוך 23-07-2019

נציב יום: טובה בת גנט, חזרה בתשובה מהרה, תמצא זיווג כשר וטוב, תזכה לחנך את ילידיה למצוות ולמעשים טובים, יפתחו לה שערי פרנסה בשפע רב אמן.

חלק ג' - שנאת חינם ומחלוקת: דרכם של בעלי מחלוקת להוציא דיבה בדבר שנזהר ביותר, המשמש רבי יצחק מוורקה זכר צדיק לברכה סיפר: פעם אחת בהיותו עם רבו בוורשה, לרגל השתדלויות שונות בענייני הכלל, חזרו פעם לפנות ערב אל המלון, וכשרצו לפתוח את חדרו של הרבי ראו שמישהו כתב על הדלת באותיות גדולות דברי זלזול וחירופים על הרבי. כל הדלת מלמעלה עד למטה רשומה בדברי עתק אלה. המשמש עמד נבהל משתומם מפחד וירא מלא בושה וכלימה.

אמר לו הרבי: אל ייפול רוחך, ואל תתעצב מזה כלל, קבלה בידי, ממורי, בנו של רבי בונה מפשיסחה זכר צדיק לברכה, שכל בעלי המחלוקת מוציאים דיבה על איש דווקא במידה שהוא נזהר בה ביותר, והביא לזה ראייה מן התורה, שמצינו שקורח ועדתו בתלונות על משה רבנו אמרו: "ומדוע תתנשאו על קהל השם". הרי שהעלילו על משה רבנו, דווקא שיש לו מידת גאווה, בעוד שהתורה מעידה עליו: "והאיש משה עניו מכל האדם אשר על פני האדמה".

וכשהם אומרים למשה: מדוע תתנשאו" מה הכוונתם ומטרתם? שהם יתנשאו! ומדוע אתם תתנשאו! אנחנו, כי כל העידה כולם קדושים.  אז כל בעלי המחלוקת הם דווקא יוצאים נגד אדם בדברים שהוא נזהר.

איך אמר חוש"ך (הרב שלום כהן)? רק הכיסא אגדל ממך", מה פירוש? כאילו אני רוצה כיסא, מה אתה רוצה? למה יצאתם למלחמה נגדי? בגלל הכיסאות שפחדתם שתפסידו לא? אתה אמרת בזמנו שאתה לא יכול להיכנס בנעליים שלך הרב עובדיה, איך קפצת לתוכם מהר? אז מי מחפש כיסא? מי מחפש כבוד? מי מחפש....

אמרו שאני ביזיתי את הרב, אני ביזיתי? תביאו לי מקום אחד שביזיתי, אומרים כן, אבל אתה אמרת שתרוץ יותר מהר! ודאי "אחרי מצוותך תרדוף נפשי", כתוב זה דין זה הלכה, זה מה שכתוב לכל יהודי לרוץ אחרי המצוות,. נגיד אם הרב שלי עושה מעט מצוות ואני יכול לעשות יותר - אני אגיד מה פתאום אם אני אעשה יותר מצוות איני אבזה אותו, מה פירוש יש דבר כזה?

ואם מדברים על ביזיונות: מי ביזה את האור לציון וקרא לו חושך לציון? מי קרא לחזון איש - חזון אישה? מי אמר - תשפילו אותו? מי ביזה את מי?  תמצאו איפה אני ביזיתי? מעולם לא!. אז דוקא במה שאדם נזהר- דווקא יוצאים עליו, כי הקנאה גורמת, הלחץ של הקנאה.  "הקדיח תבשילו" במה הקדיח? תביאו לי דרבנן אחד שאני עברתי ב-40 שנה, ונראה אם אתם יכולים להגיד. הקדיח זה עבירות מהסוג הגרוע כמו ישו. ומיהרתם לקרוא לי כך. אם אני "הקדיח" אתם "הסריח", ריח מסריח בכל העולם ממה שעשיתם, עקרתם תורה. מותר דבר כזה? ודווקא במה שאני נזהר - דווקא בזה הם יוצאים. עד כדי כך שהם אומרים שהוא בכלל לא עשה בעלי תשובה! זה הכל עשה הרב עובדיה הוא לא עשה כלום.

יש פה שלושה אנשים בעלי תשובה, אחד מהם גר, שהלכו לרב בעדני, אמרו כבוד הרב: אמנון יצחק החזיר אותנו בתשובה, אמר מה פתאום הרב עובדיה, אומרים לא מכירים אותו בכלל, אני גוי הייתי! לא מכיר אותו בכלל! אומר לו: לא זה לא הוא זה הרב עובדיה. אתם מבינים? נו איך אפשר כזה דבר?

זה מה שאומר קבלה - זה מה שתמיד אדם נזהר - שמה דוקא אומרים עליו בעלי המחלוקת. מפה רואים שהם בעלי מחלוקת, הרי משנים את המציאות הידועה לכל, איך אפשר להגיד מציאות שהיא ידועה לכל למחוק אותה ולהפוך אותה לגורנישט מין גורנישט.  אפשר כזה דבר? כן אפשר, תשאלו בשס תראו ככה זה עובד. אז זה בעלי מחלוקת. אילו היה שלום בין הצדיקים והחסידים - היה בן דוד בא.

בספר רחמי האב: באות חסידות כתב: שמעתי מרבנו הקדוש רבנו חיים מצאנז שאמר: "אם אשמע מאחד מאנשיי שיאמר שדווקא רבו הוא הצדיק ואין עוד- העבירנו משורשו!" כמו שאומרים אצל ברסלב: שרבי נחמן הוא צדיק האמת! וכולם יונקים ממנו, וכל מיני דברים ודיבורים שלא יעלו אותם על הכתב. ומלחמות מתקוטטים של מי הרב יותר ומה מו מו מימי? עדרים עדרים. יש הרבה עבדים למלך הכבוד, ואם היה שלום בין הצדיקים והחסידים - היה כבר בן דוד בא. למה יפסול אחד עבודת חברו? ויקפיד עם אחד מחסידיו, ייסע צדיק אחר למה?

כמו שאיציק משתדל להגיד כל הזמן שרק מי שהוא מורה הוראות הוא חשוב וכל השאר לא, אי זה נותן דרשות, זה עושה ככה, זה רק מחזיר בתשובה - רק מחזיר בתשובה זה הכל כלום, זה רק מורה הוראות!, נגיד - מורה הוראות זה חשוב זה יפה, רבי חנינא לא הורה הוראות ולא שום מימרא ממנו בשביל כל הגמרא כולה חוץ "מפרקי אבות", והגמרא מפרסמת אותו, וכל העולם קיים בזכותו והוא לא היה מורה הוראות.

אז מה אתה מקשקש שהכל זה מורה הוראות, בגלל שאתה בדיוק מורה הוראות? זה אחרי שאתה העתקת את הספרים שלך? לשבת מול המחשב ולהוציא את זה מהתוכנות? אז זה נקרא שאתה מורה הוראות? ובהרבה מקומות אתה אומר: "והוספתי על אבי עוד 20 מקורות", בטח, אבא שלך לא השתמש במחשב, הוא ידע מה שידע!.  אבל אתה מה הבעיה? אתה מחפש במחשב בתוכנה - תררררררר מביא עוד 20 מקורות, פתחת אותם בכלל? העתק הדבק! כל חמש דקות מוציא ספר בכל השפות! מה זה?

זאת אומרת: זה נקרא מורה הוראות, אדם צריך, אם אתה מורה הוראות, צריך שתהיה דוגמה, לא כל דבר תבזה, לא כל דבר תזלזל, כל מי שלא עושה כמוך - אז הוא גורנישט מין גורנישט. וכל מי שמחמיר - הוא אאוט לגמרי. רק אתה המיקל הראשון. אבא שלך פעם אמר: "עמי בעצו ישאל ומקלו יגיד לו", מקלו תמיד יגיד לו, העם רוצה מחפש קולות, אז אתה נהיית מקלו שאבא שלך אמר בפסוק, מה אתה מתרברב?

תעשה אם אתה עושה מלאכת שמים, תעשה אותה יפה, תהיה דוגמא והכל. אל תאכל אבקת חלב וחלב נוכרי וכל הדברים ותגיד תביא ואני אראה לך שאני אוכל, כמו שהראת בישיבה לתלמידים - שהבן שלי התלמיד שלך.  אנחנו יודעים הרבה דברים מה עשית שם בתוך הישיבה, אתה זוכר שהיו שניים רק בזה עשית להם ככה שייפנו לך דרך, שניים בתוך הישיבה אתה עושה להם לפנות דרך - והוא עובר עכשיו. אנשים שהכבוד רק מניע אותם, לא יראת שמים, ולא לחפש יהודים לקרב אותם ושום דבר4, רק להגיד שההוא לא טוב וההוא לא טוב וההוא לא טוב...... אבל אם הייתה עובד השם היית מחפש שיהיה שלום בין היהודים, בין החכמים, בין הכל, לא רק אתם חכמים, משפחת יוסף- רק חכמים, לא לא, יש חכמים יותר גדולים.

רבי חנינא בן דוסא אמר: "כל שמעשיו מרובים מחוכמתו - חוכמתו מתקיימת, וכל שחוכמתו מרובה ממעשיו - אינה מתקיימת". בטח אתה חולם גם על רבי חנינה בן דוסא. מה הוא מבין, אם הוא היה ב-2019 בטח היה יודע שאתה צודק. איייייי , המקום לעשות שלום ואחווה - כל אחד אני אני אני, אני אני.

מה הטענה היתה? אמנון יצחק רוצה להנהיג,  איפה שמעתם שאני רוצה להנהיג? איפה ראיתם שאני רוצה להנהיג? איפה? מאז שחזרתי בתשובה החזרתי מאות אלפי משפחות, פעם לקחתי אותם אלי? עשיתי לי עדרים עדרים? בניתי בניינים? עשיתי בתי כנסיות? פתחתי מוסדות? עשיתי ישיבות? קיבלתי קהל? איפה אני רוצה להנהיג? כל פעם מתפלל במקום אחר, אם הייתי רוצה להנהיג אז הייתי עושה קהילות בכל העולם כולו. אז מאיפה העלילה הזאת רוצה להנהיג? ועל זה אמר הרב: תשפילו אותו. שלא ינהיג, תשפילו, אז מי רוצה להנהיג? אז בדבר שדווקא הוא נזהר - שמה דווקא תוקפים אותו. לא יאומן כי יסופר, אבל זה לעינינו.

בספק "איגרא דפירקא" באות ק' מה' כתב: אנשים ההולכים בדרכי השם, הגם שזה עבודתו בדרך זה , כתוב בפסוק "יאחז צדיק דרכו", לכל צדיק וצדיק יש דרך עבודת השם. זה ביראה זה באהבה - כל אחד.... אף על פי כן יחויב ביניהם שיהיה אהבה ואחווה ושלום ורעות, ומעתה אם תבין את אשר לפניך, אם העוונות הרבים התרבתה הקטגוריה בין האנשים אשר קירבת אלוקים יחפצון - לא יטיל דופי בקודשי שמים.

זאת אומרת: לפעמים יש קטגוריה, זה חלק מהפירוד שאנחנו בגלות, שיהיה גלות בין החכמים, זה העונש, זה מה שאתם רואים שלא יכולים להתלכד כולם - זה עונש לגלות, כך אומר המהר"ל מפראג נלמד אולי מחר, הכל זה עונש שיש פירוד בין החכמים הכל וכו' וכו' וכו'.

כתב בספר "פלא יועץ", באות לשון הרע -  ידוע רעות הלשון הרע כי רבה, ולכן בכח יגבר איש לעמוד על המשמר, ויעשה עצמו כאילם מלדבר על חברו מטוב עד רע. ויותר יגדל הכאב על המדברים בגנות משפחה. או בגנות בני העיר, או בגנות שבט מישראל כגון: ספרדים על אשכנזים ואשכנזים על ספרדים, זה גנות גדול מאוד וגם לך עכשיו תעשה תשובה, תחפש עכשיו את כל האשכנזים ואת הספרדים ותגיד להם שאתה מבקש מחילה. אז זה בעיה חמורה.

נסיים היום במשהו קצר שתזכרו אותו, פרפרת נאה שבאגדה של פסח, כתוב: "שלא אחד בלבד עמד עלינו לכלותנו" מה הכוונה? פרפרת, שלא אחד בלבד, בגלל שאנחנו לא אחד, באחדות בלבד - אז עומדים עלינו לכלותנו. אם היינו אחד! לא היו עומדים עלינו , אבל שלא אחד בלבד! לא אחד בלבד, פרודים פרודים, פרודים פרודים אז לכלות.

"רבי חנניא בן עקשיא אומר: "רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצות שנאמר: "השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר".

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 01.05 16:02

    ראשית רצינו לומר תודה להשי"ת ולכבוד הרב שליט"א ולפרסם הנס שלא הרגשנו טוב עם כאבים חוזרים ונשנים (ל"ע) וביקשנו דרך 'שופר' (ארגון להפצת יהדות) ברכה מהרב: 'שיעבור ולא יחזור' וברוך ה' מאז עבר ולא חזר!

  • 01.05 11:24

    אני שומעת הרבה פעמים בהרצאות שלך על זמרים פסולים ושירים שאסור לשמוע. ...ודרך אגב אחרי ששמעתי את ההרצאה שלך היום ביוטיוב - מחקתי את כל השירים הפסולים! אני כל כך אוהבת את ההרצאות שלך אתה באמת אומר דברים נכונים ואמיתיים שרבנים לא מדברים על זה.

  • 01.05 10:36

    כבוד הרב, איזה שיעור בוקר יפה רבינו הקדוש! קודם כל לזכות לשמוע את קולו מפיו של הצדיק אח"כ לראות איך הכותרת של השיעור 'ברית מילה' (shofar.tv/videos/17111) הופכת להיות עוד רבדים של מוסר ויראת שמים במצווה החשובה הזו וההסברים על שאר האותות השבת והתפילין ומה זה מסמל בהשגחת ה' עלינו והשיא זה שהרב שר את השיר האהוב: 'אנא אנא עבדא דקוב"ה..'. איזה נחת לראות ולשמוע עבד ה' זרע אברהם אבינו קודש קודשים מורינו ורבינו ממש משמח ומאיר בחשכת הגלות

  • 30.04 10:59

    תודה רבה רק רבנו יודע לגרום לנו לצחוק ככה:)

  • 30.04 10:59

    רבנו הקדוש, כמה צחקתי בסוף השיעור, כשהזכרת את מירב מיכאלי "שהיא אומר" פשוט צחקתי והרועצת המשפטית:) שוב צחקתי. (shofar.tv/videos/17088)

  • 30.04 10:58

    שיעור משמח מאוד רבנו, תודה רבה! ומחזק אותי בפרט שלדעת שכמה לפעמים קשה פתאום לשמוע את השיעור הזה ולהבין שזכינו הנשים לעשות את רצון השם ויה"ר שרק נמשיך כך לעשות נחת רוח ליוצרנו אמן כן יהיה רצון.

  • 30.04 10:57

    תודה רבנו תודה על השיעור, יה"ר שנזכה להרבה בריתות בעם ישראל ובפרט בקהילה (קפז), בזכות רבנו הקדוש והיקר שלנו (אמן).

  • 30.04 10:57

    שיעור מעלף ותענוג לשמוע ואכן 'בשכר נשים צדקניות נגאלנו ובזכות נשים צדקניות נגאל' (מהרה אמן).

  • 30.04 10:57

    רבנו הקדוש לילה טוב. איזה שיעור מדהים על הילודה (shofar.tv/lessons/17088) כמה זה מחזק אותנו לדעת שכל ילד שאנחנו מביאים לעולם גם אם טיפה קשה או מתיש - עדין שווה כל רגע ורגע! כמו שאמרת: לראות אותם בשולחן ליל הסדר, כולם ביחד כמה שמחה זה עושה! ברוך השם, השי"ת זיכה אותי ב-3 בנים ובת וזה אושר אין סופי! למרות הקושי, אני פונה לכל אשה ואשה: להביא ילדים לעולם עם כל הקושי, כי השכר על כך הוא ענק לאין שיעור! מעבר לזה שהיא מקיימת את מצוות התורה היא עושה נחת להשם יתברך מי יתן והשם יזכה אותי לעוד ילדים (אמן) רק המחשבה הזו זה אושר עילאי.

  • 30.04 10:54

    כבוד הרב, חייבת לומר אתה מדהים אין כמוך!! השיעור של הבטחון (shofar.tv/lessons/17088) דיבר הרבה על ההולדה, שאישה יש לה ביטחון מכך שהיא הביאה ילדים לעולם. ועוד מה שנאמר - ב"ה רומם את ההרגשות שהיו לי משמים הוצאת לי בלב, כמו שמשוחחים עם נפשי בשיעור הזה ממש הבנת את מה שהרגשתי ונתת תשובה ברורה ומדויקת משמים!! עושה גיבוי לשיעור הזה הוא שמור בלב! ואמרת הכל בכזה דיוק בכזאת חכמה!!! תודה על הכל.

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים