טוען...

חדש! סדרת מח' קניני התורה מהספר 'תורה דיליה' פתיחה

  פורסם בתאריך: 09.04.2024, 15:43 • מערכת שופר

בס"ד

סדרת מח' קניני התורה

מהספר 'תורה דיליה'

באדיבות הרב אברהם חנונו שליט"א מלייקווד, ישר כוחו!

 

פתיחה

"התורה נקנית בארבעים ושמונה דברים: בתלמוד, בשמיעת האוזן, בעריכת שפתים, בבינת הלב, באימה, ביראה, בענוה, בשמחה, בשמוש חכמים, בדקדוק חברים, ובפלפול התלמידים, בישוב, במקרא, במשנה, בטהרה, במיעוט שינה, במיעוט שיחה, במיעוט סחורה, במיעוט תענוג, במיעוט שחוק, במיעוט דרך ארץ, בארך אפים, בלב טוב, באמונת חכמים, בקבלת היסורין, המכיר את מקומו, השמח בחלקו, והעושה סייג לדבריו, אינו מחזיק טובה לעצמו, אהוב, אוהב את המקום, אוהב את הבריות (ויש גורסים אוהב את הצדקות), אוהב את התוכחות, אוהב את המישרים, מתרחק מן הכבוד, ולא מגיס לבו בתלמודו, ואינו שמח בהוראה, נושא בעול עם חבירו, מכריעו לכף זכות, מעמידו על האמת, מעמידו על השלום, מתיישב לבו בתלמודו, שואל ומשיב, שומע ומוסיף, הלומד על מנת ללמד, הלומד על מנת לעשות, המחכים את רבו, המכוון את שמועתו, האומר דבר בשם אומרו".

במ"ח דברים - התורה נעשית שלו "תורה דיליה"

ידוע מרבינו הגר"א זצ"ל: כשם שבעולם החולין והמסחר כאשר אדם רוצה לקנות סחורה ממפעל או חנות כל שהם הרי בכל מקום ישנו את אופן התשלום שבו נהוג לשלם, כגון במזומן או באשראי, וכמו כן בכל מדינה קיים המטבע הלאומי שלה שרק באמצעותו ניתן לקנות בזה המקום, הדבר נכון גם בנוגע לקנין התורה. 

כשהמשנה מנתה "מ"ח דברים שהתורה נקנית בהם" הכוונה בהם ולא בזולתם, כי אלו בלבד דרכי קנין שלימות התורה, אין דרכים חילופיות בכדי לקנות את התורה ולהשתלם בה! 

לכל קנייה - "מעשה קנין" שונה 

כעין דברים אלו כתב הגאון רבי אהרן קוטלר זצ"ל (במשנת רבי אהרן ח"א עמ' סה) בשם הגאון רבינו הגר"ח מוולאז'ין זצ"ל: אפשר להשיג השגות בתורה רק כפי גודל ההכנה במעלות אלו שהתורה נקנית בהם. וכשם שמצינו סוגים שונים של קנינים שלכל אחד מהם מעשה הקנין הראוי לו, לדוגמא: "האשה נקנית בשלושה דרכים בכסף בשטר ובביאה" (קידושין דף ב.), ואם לא עשה את אחד מאלו אף שהתגורר כל ימיו עם אשה, מעולם היא לא נקראה "אשתו", ומאידך גיסא אדם שקידש אשה באחד מן הדרכים הראויות לה אף שמיד עזב את המקום ולא נודעו עקבותיו - כל ימיה של אותה אשה היא קרויה "אשתו", משום שעשה בה מעשה קנין המועיל לקנותה.

כן הוא הדבר במי שחסר לו באחד מקנייני התורה אין התורה נקרית "תורתו" ובהכרח יחסר לו בהשגות בתורה, כי לא תתקיים התורה אצלו, וגם לא יכוין לאמת.

מי שלומד תורה ולא השיג את קניני התורה דומה הוא לפועל נקיון!

עוד הוסיף דרך משל: פועל ניקיון בארמון גדול העוסק שנים רבות במלאכתו נאמנה, אשר לא קיים אדם בעולם שמכיר כל חדר וכל פינה נסתרת במבנה הגדול ואפילו לבעלי הארמון אין היכרות כה מעמיקה כמו שיש לפועל פשוט זה. אך כשתעלה השאלה מי הוא בעל הבית על הארמון? ולמי הוא שייך? ברור מאליו שאין פועל הנקיון מבעלי המקום, ולמרות שהוא מכיר בעל פה הכל, הוא אינו שלו משום שהוא לא קנה אותו כדין. 

נענה הגר"א קוטלר זצ"ל ואמר: הוא הדין כאן, יכול להיות אדם בקי עצום בש"ס ובפוסקים ומכיר הוא בעל פה כלשונו כל תוספות נידח, אך אם חסרה לו מדה כלשהיא במ"ח קנינים שהתורה נקנית בהם, אף שאין דומה לו בידיעת התורה, מכל מקום איננה תורה שלו, והוא דומה לפועל נקיון! לעומת זאת, אדם שהיקף ידיעותיו בתורה פחות הימנו, ומאידך השקיע הרבה עמל במ"ח קניני התורה, אזי כל מה שלמד זו תורה שלו! 

והדברים נוראים למתבונן.

"אדם גדול" נמדד לפי המ"ח קניינים

מסופר על מרן החזון איש זצ"ל (מובא בספר פאר הדור): פעם ביקר אצלו אדם ששימש כר"מ בישיבה קטנה, כשיצא הלה מחדרו פנה החזו"א זצ"ל לבני הבית באומרו: אדם גדול הוא! כששמעו זאת תמהו הרי אין הוא אלא למדן ממוצע ולא חסר למדנים מופלגים יותר, כששאלו על כך את פי החזון איש זצ"ל, ענה בזה הלשון: "אדם גדול לא נמדד לפי מה שהבריות אומרים עליו שהוא למדן, העיקר בזה הם קניני התורה, יש "למדן גדול" אך הוא בעצמו "אדם קטן", ויש מי ש"אינו למדן גדול" אבל הינו "אדם גדול"! "הכל נקבע לפי המ"ח קנינים".

ובהזדמנות אחרת כשסיפרו לו על אחד שהיה מפורסם בציבור שהוא תלמיד חכם גדול, הפטיר "הוא אינו תלמיד חכם", וכששאלוהו מדוע התבטא כך בחריפות, אמר: "אני יודע שיש מ"ח קניני התורה, ואני גם יודע שפלוני זה אין בו מאומה ממ"ח קנינים אלו, ואם כן לא שייך שיהיה תלמיד חכם!!!". 

ובאמת באגרותיו החזו"א זצ"ל מזכיר פעמים רבות את החשיבות של מ"ח הקנינים שהתורה נקנית בהם, ושהכל תלוי בזה.

וכה אמר הגאון רבי חיים שאול קרליץ זצ"ל: "אם חסר ללומד אחד מקניני התורה אין זו תורה כלל".

גם המשגיח הגאון רבי יחזקאל לוינשטיין זצ"ל היה אומר: אדם שיש לו הרבה ידיעות בתורה, אין זה נקרא שהתורה קנויה לו, כי מבלי מ"ח דברים אין לו קניין בתורה ואין הוא שייך כלל לתורה. בהזדמנות אחרת אמר לחתן בר מצוה "אם ברצונך לזכות לכתר תורה, עליך ללמוד את כל הארבעים ושמונה דברים שהתורה נקנית בהם, כי ללא זאת לא תוכל לזכות לכתרה של תורה".

במ"ח קניינים התורה נעשית חלק מהאדם

עוד כתב בספר לב אליהו שהעוסק בתורה אף שאין הוא יכול להשתלם לגמרי במ"ח קנינים שהתורה נקנית בהם צריך שיהיה לו על כל פנים מעט שייכות אליהם. 

והסביר זאת במשל: אדם שגופו דל בשר ורזה מפני שנוהג לאכול הוא מעט, מטבע הדברים כאשר יתחיל להרבות באכילתו אזי יעלה בשר על עצמותיו, נמצא שהמאכלים שאכל נעכלו במעיו ונהפכו לבשר, לכשמתבוננים במציאות זו, המסקנה המתבקשת היא אינה שנוספו בו חלקים אחרים שהסתפחו לגופו, אלא עתה הכל נעשה בשר מבשרו ועצם מעצמיו.

כן הדבר ברוחניות, אם קונה אדם דבר תורה במ"ח קנינים שהתורה נקנית בהן, נעשו כל הדברים שקנה לו חלק מהנפש ממש!

"אשת חיל" במ"ח קניינים 

בספר מעלות התורה מביא אחיו של הגר"א זצ"ל את הפירוש הידוע שהפיוט "אשת חיל" מרמז על התורה, וכשם שידוע שישנה אשה טובה אשר מכונה בפי כל "אשת חיל" והיא משמשת עזר לבעלה על שם הכתוב "עזר כנגדו", ומאידך גיסא על נשים אחרות נאמר "ומוצא אני מר ממות את האשה", כן מצינו בדיוק לגבי התורה הקדושה, ובמה תלוי הדבר? 

אמר הגאון זצ"ל: אשת חיל, "חיל" בגימטריא מ"ח, ולכן מי שמאמץ אל נפשו את מ"ח הקנינים שהתורה נקנית בהם, התורה בשבילו בגדר אשת חיל, ומי שאינו עושה זאת, אז ח"ו להיפך... 

בספרנו זה הסובב כל כולו סביב המשנה של "מ"ח דברים שהתורה נקנית בהם" בעזהי"ת נרחיב בהם בגדרם ובטעמיהם, נביא את מאמרי חז"ל השייכים לנושא, כן נצטט מהספרים העוסקים בענין, ואף נציין מעשה רב מהנהגותיהם של גדולי התורה והמוסר בכל הדורות. 

להורדת קובץ PDF מעוצב מהספר - לחץ כאן

לצפיה בסדרת שיעורים מכבוד הרב שליט"א על מח' קניני התורה - לחץ כאן.

לכתבה על שבת מהספר פורים דיליה: סעודת מלוה מלכה - לחץ כאן

לכתבה על תפילה מהספר תפילה דיליה: צורת התפילה (כמונה מעות) - לחץ כאן

  •    שיתוף   
  • תגים:

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 01.05 16:02

    ראשית רצינו לומר תודה להשי"ת ולכבוד הרב שליט"א ולפרסם הנס שלא הרגשנו טוב עם כאבים חוזרים ונשנים (ל"ע) וביקשנו דרך 'שופר' (ארגון להפצת יהדות) ברכה מהרב: 'שיעבור ולא יחזור' וברוך ה' מאז עבר ולא חזר!

  • 01.05 11:24

    אני שומעת הרבה פעמים בהרצאות שלך על זמרים פסולים ושירים שאסור לשמוע. ...ודרך אגב אחרי ששמעתי את ההרצאה שלך היום ביוטיוב - מחקתי את כל השירים הפסולים! אני כל כך אוהבת את ההרצאות שלך אתה באמת אומר דברים נכונים ואמיתיים שרבנים לא מדברים על זה.

  • 01.05 10:36

    כבוד הרב, איזה שיעור בוקר יפה רבינו הקדוש! קודם כל לזכות לשמוע את קולו מפיו של הצדיק אח"כ לראות איך הכותרת של השיעור 'ברית מילה' (shofar.tv/videos/17111) הופכת להיות עוד רבדים של מוסר ויראת שמים במצווה החשובה הזו וההסברים על שאר האותות השבת והתפילין ומה זה מסמל בהשגחת ה' עלינו והשיא זה שהרב שר את השיר האהוב: 'אנא אנא עבדא דקוב"ה..'. איזה נחת לראות ולשמוע עבד ה' זרע אברהם אבינו קודש קודשים מורינו ורבינו ממש משמח ומאיר בחשכת הגלות

  • 30.04 10:59

    תודה רבה רק רבנו יודע לגרום לנו לצחוק ככה:)

  • 30.04 10:59

    רבנו הקדוש, כמה צחקתי בסוף השיעור, כשהזכרת את מירב מיכאלי "שהיא אומר" פשוט צחקתי והרועצת המשפטית:) שוב צחקתי. (shofar.tv/videos/17088)

  • 30.04 10:58

    שיעור משמח מאוד רבנו, תודה רבה! ומחזק אותי בפרט שלדעת שכמה לפעמים קשה פתאום לשמוע את השיעור הזה ולהבין שזכינו הנשים לעשות את רצון השם ויה"ר שרק נמשיך כך לעשות נחת רוח ליוצרנו אמן כן יהיה רצון.

  • 30.04 10:57

    תודה רבנו תודה על השיעור, יה"ר שנזכה להרבה בריתות בעם ישראל ובפרט בקהילה (קפז), בזכות רבנו הקדוש והיקר שלנו (אמן).

  • 30.04 10:57

    שיעור מעלף ותענוג לשמוע ואכן 'בשכר נשים צדקניות נגאלנו ובזכות נשים צדקניות נגאל' (מהרה אמן).

  • 30.04 10:57

    רבנו הקדוש לילה טוב. איזה שיעור מדהים על הילודה (shofar.tv/lessons/17088) כמה זה מחזק אותנו לדעת שכל ילד שאנחנו מביאים לעולם גם אם טיפה קשה או מתיש - עדין שווה כל רגע ורגע! כמו שאמרת: לראות אותם בשולחן ליל הסדר, כולם ביחד כמה שמחה זה עושה! ברוך השם, השי"ת זיכה אותי ב-3 בנים ובת וזה אושר אין סופי! למרות הקושי, אני פונה לכל אשה ואשה: להביא ילדים לעולם עם כל הקושי, כי השכר על כך הוא ענק לאין שיעור! מעבר לזה שהיא מקיימת את מצוות התורה היא עושה נחת להשם יתברך מי יתן והשם יזכה אותי לעוד ילדים (אמן) רק המחשבה הזו זה אושר עילאי.

  • 30.04 10:54

    כבוד הרב, חייבת לומר אתה מדהים אין כמוך!! השיעור של הבטחון (shofar.tv/lessons/17088) דיבר הרבה על ההולדה, שאישה יש לה ביטחון מכך שהיא הביאה ילדים לעולם. ועוד מה שנאמר - ב"ה רומם את ההרגשות שהיו לי משמים הוצאת לי בלב, כמו שמשוחחים עם נפשי בשיעור הזה ממש הבנת את מה שהרגשתי ונתת תשובה ברורה ומדויקת משמים!! עושה גיבוי לשיעור הזה הוא שמור בלב! ואמרת הכל בכזה דיוק בכזאת חכמה!!! תודה על הכל.

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים