טוען...

"וְהָעִיר שׁוּשָׁן צָהֲלָה וְשָׂמֵחָה"

מאמר נפלא! ע"פ הספר 'תורת חסד' מהרב אליהו אילן חנן שליט"א

  פורסם בתאריך: 17.03.2024, 17:31 • מערכת שופר

"וְהָעִיר שׁוּשָׁן צָהֲלָה וְשָׂמֵחָה" (אסתר ח, טו) 

א] באיזה שפה המילה פורים?

ב] חודשי השנה ניסן אייר מאיזה שפה נלקחו?

ג] מדוע נותנים לעני מתנה אחת ובמשלוח מנות נותנים לחבר שתי מתנות עדיף היה לתת לעני כפול ממה שלתת לחבר? 

ד] כיצד מרומז שמו של המן בארבע מצוות של פורים? 

ה] מפני מה תכנן המן בחודש ניסן להרוג את כל היהודים בחודש אדר שלאחר מכן וכי לא חשש שבמשך שנה שלמה יוכלו היהודים להשמר ולהימלט ממנו? 

ו] מאחר שבכל מדינה ומדינה הכריזו: "אֵבֶל גָּדוֹל לַיְּהוּדִים וְצוֹם וּבְכִי וּמִסְפֵּד" (אסתר ד, ג) מדוע הָעִיר שׁוּשָׁן רק נָבוֹכָה (אסתר ג, טו)?

ז] מה ההבדל בין שושן הבירה לעיר שׁוּשָׁן?

ח] מדוע המתינה אסתר חודשיים תמימים ורק אז שלחה אגרות שניות? חלף זמן רב מ-י'ז בניסן! שאז נתלה המן עד כג' בסיון כששלחה את המכתבים החדשים.

[התשובות לשאלות]

החת"ם סופר (בדרשות כה, א') מבאר: שהשם פורים פירושו גורל בלשון פרסית, גורל זה פור, פורים. מעין הדברים הללו כתב הרמב"ן (שמות יב, ב) ושם הוא אומר: שכל החודשים המקובלים כיום ניסן, אייר, סיון - הם בלשון פרסית. לפיכך נבין הטב מדוע שמות החודשים המקובלים אינם מופיעים; לא בתורה ולא בספרי הנביאים המוקדמים אלא אך ורק בנביאים שהיו בזמן חורבן בית המקדש הראשון ושלטון פרס כמו בזכריה (א, ז) עזרא (ו, ט) ונחמיה (א, א) וזה שנאמר במגילת אסתר: "בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן הוּא חֹדֶשׁ נִיסָן בִּשְׁנַת שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ הִפִּיל פּוּר הוּא הַגּוֹרָל לִפְנֵי הָמָן" (אסתר ג, ז) מעתה שואל החתם סופר שאלה גדולה: לכאורה פסוק היה צריך לומר הפוך! הִפִּיל גורל הוּא הפור לִפְנֵי הָמָן ולא לכתוב: "הִפִּיל פּוּר הוּא הַגּוֹרָל לִפְנֵי הָמָן" שהרי פור הוא בפרסית ו: גורל הוא בעברית. 

אלא יש פה רמז גדול ועצום! המן ברוע מעללו רצה: לאבד כל זיק וזכר יהודי "לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד" (אסתר ג, יג) פשוטו כמשמעו! אבל היתה לו בעיה גדולה לתוכנית הסופית; איך ידעו הדורות הבאים שהוא הצליח "לתקן את העולם" כמו ביל גייטס וקלאוס שוואב?! והיה רוצה: שישאר השם שלו על ההצלחה הגדולה שהוא תיקן את העולם והרחיק את היהודים מן העולם הרי לא יזכרו מי הם עם ישראל! וכבר לא יזכר שמם בעולם... ואז עלה בדעתו רעיון גאוני! הוא החליט: שברגע שהוא יצליח במזימה הוא יקבע חג ויקרא לו: 'גורל' - חג גורל שם מקורי! וכך בשעה שיחגגו הגויים ברבות השנים את יום אידם 

הם ישאלו: 'מה פשר השם הזה של החג גורל? מאיזה לשון זה בא?' 

ואז יגידו להם: 'זה מלשון הקודש! לשונם של היהודים...' ואז יזכרו את הצלחתו של המן שהוא הצליח להשמיד את היהודים. לכן: "הִפִּיל פּוּר הוּא הַגּוֹרָל לִפְנֵי הָמָן" הוא השתוקק בכל לבו שיקראו לחג הזה: 'גורל' אבל: "וְנַהֲפוֹךְ הוּא" (אסתר ט, א) היום קוראים לחג הזה: 'פורים' בפרסית כי הפרסים הם אלה שנכחדו מן העולם! איי... איי... איי... איזה תוכניות!

סנואר התכוון: לחסל את מדינת ישראל! ומה עלה בגורלו שחיסלו את עזה!!! נישט עזה עוד נשאר 'רפיח' רפה... רפה הם קוראים לזה רפה ונשאר עוד כדור לסנואר אחד ככה במצח והכל יסתדר... ואולי יעשו חג על שם סנואר – 'סינוואריטה...' 

כיצד ערך המן את הגורל? 

במדרש תלפיות (בערך המן) מבואר: המן היה מכשף גדול! והיו לו קוביות משחק לבצע את הקסמים שלו הוא הטיל שלוש קוביות וראה למעלה את המספרים אחד, שלוש, שלוש - צהל ושמח! כי המספרים האלה סימלו את הסבא שלו: אגג – 1, 3, 3, (אחד, שלוש, שלוש) יוצא אגג וזה היה בשבילו סימן משמיא שהסבא כחישא אגג נמצא למעלה והוא מסייע לו וידו על העליונה. 

הפך את הקוביות לראות: איזה מספרים נמצאים למטה? ומה הוא ראה? שכתוב: שש, ארבע, ארבע, - עוד יותר שמחתו הלכה והתעצמה! כי הוא ראה: שדוד מלך ישראל - נמצא למטה... ולא הבין המן: בשעה שהפך את הקוביות - "וְנַהֲפוֹךְ הוּא" דוד היה למעלה! ואגג היה למטה! 

החתם סופר (בדרשות קכד', א') מבאר גילוי עצום ביותר! שכל ארבע מצוות היום מרמזות על דבר אחד: מפלתו של המן; 

א] עושים משתה בשמחה עם הרבה יין - לזכר מפלת המן מתי זה החל? במשתה היין שעשתה לו אסתר. אז אנחנו שותים עושים משתה לזכר המשתה שקבע את גורלו. 

ב] אנחנו יש לנו מצווה נוספת מגילה קוראים בבתי הכנסת על מפלת המן, כולם בכל העולם היהודים קוראים במגילה פעמיים; ביום ובלילה! ונותנים דגש גדול להמן הרשע שמרעישים ורוקעים ברגליים כשמזכירים את שמו! 

ג] יש לנו עוד מצווה משלוח מנות, 'מנה' מנה זה אותיות 'המן' אז אנחנו שולחים מנות. 

ד] יש לנו עוד מצווה מתנות לאביונים 'מתנה' זה אותיות: 'המן מת' מתנה - המן מת. עכשיו... זה אומר החתם סופר 

עכשיו נוכל להבין דבר תמוה במצוות יום הפורים: מדוע במצוות משלוח מנות נצטווינו לשלוח שתי מנות לכל אדם. במצוות מתנות לאביונים מתנה אחת מספיק לכל אביון. האם יתכן שעני יקבל פחות מחבר?! כי חבר יכול להיות עשיר! למה אתה נותן לו שתיים עני מסכן תן לו הוא שתיים. 

אבל לפי החידוש הפלאי של החתם סופר מאירים הדברים באור גדול! למה מתנה אחת מספיקה לאביון? כי 'מתנה' אמרנו זה 'המן מת' כמה פעמים הוא יכול למות?! פעם אחת הוא יכול למות... אולם אי אפשר להסתפק במנה אחת כי 'מנה' זה אותיות 'המן' ואיך נשלח לידיד ולחבר מנה אחת שהיא מרמזת על המן?! 'מנה' זה המן! אז זה כאילו הוא חי?! לכן תקנו חכמים לשלוח שתי מונות ואז נוספת האות תי'ו למילה 'מנה' ושוב פעם יש לנו 'המן מת' נפלא מאוד! נפלא מאוד נפלא מאוד. 

ומתבאר לנו להפליא שכל ארבע מצוות יום הפורים ואפילו השם פורים בא לרמז עניין אחד: מפלתו של צורר היהודים המן. 

ומעתה פליאה גדולה מאוד! מפורש במגילת אסתר: שהמן הפיל פור בחודש ניסן ועלה לו הגורל לחודש אדר; 

א] איך יכול להיות שהמן מוותר על גורם ההפתעה ומותיר ליהודים שנואי נפשו אחד עשר חודשים תמימים להתכונן ולהתגונן מפני הרעה שעתידה לבוא עליהם! 

ב] עוד צריך להבין: כיוון שבכל מדינות הַמֶּלֶךְ – "אֵבֶל גָּדוֹל לַיְּהוּדִים וְצוֹם וּבְכִי וּמִסְפֵּד שַׂק וָאֵפֶר יֻצַּע לָרַבִּים" (אסתר ד, ג) רק עיר אחת נאמר בה: נָבוֹכָה – "וְהָעִיר שׁוּשָׁן נָבוֹכָה" (אסתר ג, טו)? 

המלבי"ם והגאון מווילנה - זכרונם לחיי העולם הבא

הקהל: אהבה ויראה! 

מבארים מהלך מיוחד במינו! המן 'חכם גדול להרע' והוא ידע: מחודש ניסן ועד אדר יכולים לעשות היהודים שתדלנות אצל אחשוורוש; לשכנע, לפייס, לשחד ולעשות כל טצדקי שבעולם לבטל את הגזירה! לכן הוא הכין שני מכתבים;

מכתב ראשון: הוא כתב את הפתרון הסופי! במכתב הזה לא היה מיועד להמון העם הוא נשלח רק למלכים ולשרים שבכל מְדִינָה וּמְדִינָה ל: אֲחַשְׁדַּרְפְּנִים וְהַפַּחוֹת הוטל עליהם: לשמור בסוד מוחלט! את תוכן המכתב ולא לגלות לאיש. 

המכתב השני: נועד לכל העם! ושם נאמר: 'ביג באדר תהיה מלחמה!' אבל לא גילה נגד מי? ולמה? את הסוד הזה הוא התכוון לגלות בסמוך למועד - בכדי לשמור על גורם הפתעה בשלמותו! וזה ניכר במגילה באופן ברור ביותר שנאמרו שני פסוקים נפרדים לגמרי! 

בתחילה נאמר: "צִוָּה הָמָן אֶל אֲחַשְׁדַּרְפְּנֵי הַמֶּלֶךְ וְאֶל הַפַּחוֹת...: לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל הַיְּהוּדִים מִנַּעַר וְעַד זָקֵן טַף וְנָשִׁים בְּיוֹם אֶחָד בִּשְׁלוֹשָׁה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ שְׁנֵים עָשָׂר הוּא חֹדֶשׁ אֲדָר וּשְׁלָלָם לָבוֹז" (אסתר ג, יב-יג) - אז זה התוכנית המלאה! שנשלחה אליהם בלבד. 

פסוק לאחר מכן מבואר: שהוא שלח איגרת אחרת לכל העם עם מסר שונה! שם הודיע להם: 'להתכונן!' לא הסביר למה? שנאמר: "פַּתְשֶׁגֶן הַכְּתָב לְהִנָּתֵן דָּת בְּכָל מְדִינָה וּמְדִינָה גָּלוּי לְכָל הָעַמִּים לִהְיוֹת עֲתִדִים לַיּוֹם הַזֶּה" (אסתר ג, יד) כולם צריכים להתכונן ליום הזה! לא יודעים למה? ועל מה? 

ומעתה יתבאר להפליא! שהמוח הקודח והמרושע של המן תכנן: מזימה שטנית עם גורם הפתעה בשלמות! 

אבל תראו: איך השם מפר עצת רשעים! "רַבּוֹת מַחֲשָׁבוֹת בְּלֶב אִישׁ וַעֲצַת ה' הִיא תָקוּם" (משלי יט, כא) איי... איי איי אי אי... סנואר תכנן עם נסראלה: לתקוף את ישראל - אותו דבר מהצפון וזה וגם מ... יהודה ושומרון! אבל הוא פחד לדבר איתו בדברים ברורים - שהמודיעין לא יקלוט כי יש האזנות ודרכים כיצד לגלות מה מתכננים... אז הם דיברו ברמזים כאילו ובלי לדבר במילים וזה... וזה ולכן התרעם נסרלה: 'לא אמרתם לנו שאתם פותחים! עכשיו אתם רוצים שנעזור לכם?!' 

זה היה בהתחלה ככה... אז מה יצא בסוף? שבסוף, קודם כל הוא התכוון לעשות 'הפרד ומשול' לגרום לכאוס בתוך העם! ושיזרקו את ביבי ויפרקו את המדינה ואת הכל! ולא יסמכו על הצבא זה... ובקיצור, מה יצא? ש: וְרַבִּים מעם ישראל מִתְיַהֲדִים (ע"פ אסתר ח, יז) כמו במגילה! אפילו שמאלנים מתחילים להתייהד!! למה? כולם ביחד במלחמה איש ליד השני ומכירים פתאום את אלה שהיו שנואי נפשם. והשמאלנים מבינים: את הטעויות שלהם!

הייתה שמאלנית אחת שאמרה: 'שמה הפך לה את הראש? שהעזתים והחמאסים - הנאצים קראו להם: 'מתנחלים!' לכל היישובים אה...!

הם שונאים את המתנחלים ועכשיו הם רואים אותם גם מתנחלים אז כאילו מה ההבדל בינינו לבינם?! אה... אנחנו יהודים! בגלל שאנחנו יהודים - אז הם שונאים אותנו! זה לא קשור מה אנחנו חושבים? אנחנו בעדם! אנחנו רוצים בטובתם. והיא הסבירה: 'איך חנכו אותם?' - את כל השמאל, למה הם שונאים את המתנחלים? כי הם לימדו אותם: 'שאין דבר כזה שאנשים לא רוצים לחיות! כל האנשים רוצים לחיות - רק תיתן להם שפע! תן להם כסף תן להם עבודה תן להם זה... אז הכל יהיה בסדר! מי עכשיו מונע את זה? המתנחלים! כי הם "כובשים" הם נמצאים במקום כבוש לפי דעתם ולכן הם גורמים שלא יהיה שלום עכשיו!...' 'שלום עכשיו' שלום עכשיו הם כבר אומרים: 'עכשיו...'

מי... מי לא עשה שלום בסוף? ערפאת לא עשה שלום, אבומאזן זה לא עשה שלום, כל... נתנו להם כבר הכל! נתנו להם קוי 67 קצת פחות 4% וגם את הגולן! והכל ביבי נתן ואת חברון נתן להם נתנו להם את ה... והוציאו את כולם ב: 'התנתקות' ועשו... - שום דבר! 'עכשיו... שלום עכשיו... עכשיו' איפה עכשיו?! עכשיו מה קרה? – "וְרַבִּים מֵעַמֵּי הָאָרֶץ מִתְיַהֲדִים" (אסתר ח, יז) מי הפך את זה? (השי"ת!) מי שהפך בפורים את הכל! 

אז הוא (המן) תכנן: הפתעה! ולא גילה. רק לשרים - מכתב בנפרד עם כל התוכנית. ולעם: 'תתכוננו ליום פלוני אלמוני'. 

מוסיף המלבי"ם חידוש גדול! בשעה שאחשוורוש אֶת טַבַּעְתּוֹ מֵעַל יָדוֹ ונתן אותה לְהָמָן (אסתר ג, י) - הוא לא ידע בעצמו: מה כותבים באיגרת? כי המן הערים גם על המלך עצמו! הסופרים כתבו - כל מה שהמן ביקש ולכן נאמר: "הָרָצִים יָצְאוּ דְחוּפִים" (אסתר ג, טו) כי המן שלח בבהילות טרם שאחשוורוש יגלה את תוכן האיגרת! הסתירו מאחשוורוש! 

כמו שהסתירו מביבי... את כל מה שהולך לקרות באותו יום! ורבים סוברים: 'שהיתה פה בגידה! ודאי!! מתוכננת והכל'. 

יש מישהו שאומר דברים חזקים ביותר! חזקים ביותר. אתה שמעת אותו? לא שמעת אותו, איי אי איי... דברים חזקים ביותר! רגע, אולי יש לי פה? אני חושב שיש לי פה, חשוב לשמוע! חשוב לשמוע וגם צריך לדעת.: 

- 'כולם שיעמדו לדין שאף אחד לא יחקור את עצמו אני רוצה חשבון נפש אני רוצה לדעת את כולם שיעמדו לדין שאף אחד לא יחקור את עצמו אני רוצה את הרמטכ"ל ואת ראש השב"כ אני רוצה את אלוף פיקוד דרום את אלוף פיקוד מרכז אני רוצה אותם בחקירה לדין! אני לא רוצה אף אחד מתוך הצבא שיחקור את עצמו זה מה שאני רוצה אני רוצה לדעת: למה באחד בלילה חליווה באילת לא מרים טלפון לראש הממשלה 

ואומר לו: 'הולכים לתקוף אותנו!' 

אני יותר רוצה לדעת: למה ראש השב"כ משקר! ואומר ראש השב"כ משקר ואומר: 'הורדתי צוות תתקיל על הדרום' 

ויושב רב פקד באזור הדרום מהמשטרה אומר: 'לא היה שום צוות קילה!' 

אני רוצה לדעת למה לא הוציאו את חיילי גולני! למה אמרו להם: 'תזוזו מהגדר!' 

אני רוצה לדעת: למה... למה לחמאס הנאצים הללו יש סרט: שבשעה 5:45 ! כשהשמש לא זרחה והם תוקפים את אוגדת עזה ולמה הצבא אומר: שבשבע בבוקר תקפו אותנו!' 

אני רוצה לדעת למה חיל האוויר לא עלה בשש וחצי באוויר עם המטוסים שלו! 

למה רק ברבע לשתים עלה המטוסים עלו לאויר?! 

אני רוצה לדעת למה לא דחו את שר הביטחון גנץ?! זה מה שאני רוצה לדבר שיסדרו אץ הדברים האלה ואל תדבר איתי כרגע על 'ימין ושמאל ושמאל' ומ... זה לא מעניין אותי! אני רוצה תשובות!! 

אני רוצה תשובות: למה לקחו לרפי אוחיון משדרות? למה לקחו לציוד האזנה שהוא האזין לחמאס?! 

אני רוצה לדעת למה הרסרית ב-2800 אשת קבע שדיווחה שנה מראש! בחומת יריחו ואמרה: 'שהולכים לעשות את מה שעשו לנו!' 

למה חליווה אמר: 'אם תגיד זה עוד פעם - נכניס אותך לכלא!' 

 שאלות יפות! 

אז המן הסתיר מאחשורוש!! לא אמר לו מה כתוב באיגרת. 

בספר 'עיון יעקב' אז הוא אומר רעיון נפלא! ומקדים לשאול כמה שאלות; אחשוורוש אמר "לְהָמָן: הַכֶּסֶף נָתוּן לָךְ וְהָעָם לַעֲשׂוֹת בּוֹ כַּטּוֹב בְּעֵינֶיךָ" (אסתר ג, יא) 

והדבר תמוה: 

א] הרי המן עדיין לא נתן את הכסף! ואחשוורוש עוד לא קיבל דבר!! למה הוא אומר לו: "הַכֶּסֶף נָתוּן לָךְ"?! הרי הציע לו: "עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים כִּכַּר כֶּסֶף!" (אסתר ג, ט) 

והשאלה השנייה ב] באגרות של המן כתוב: "לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד" (אסתר ג, יג) וכתוב גם: "וּשְׁלָלָם לָבוֹז" (שם) איך מהין המן לקחת כסף מהיהודים?! דבר שאחשורוש לא הרשה לו! 

אפילו בצה"ל אומרים: 'לא לקחת ביזה!' - אומרים... 

שאלה שלישית ג] מה פשר השאלה של אחשוורוש: "מִי הוּא זֶה וְאֵי זֶה הוּא" (אסתר ז, ה) מה זה? אתה מציג את עצמך תמים ושוטה! כאילו אתה לא יודע מכל הקנוניה והגזירה הנוראה?! הרי אתה נתת את הטבעת! אתה חתמת על הגזירה!! איך אתה אומר לאסתר: "מִי הוּא זֶה וְאֵי זֶה הוּא"?! 

על כורחנו צריך לומר: אחשוורוש לא ידע מה הגזירה בכלל! "לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד" כי לאחר מילות הגנאי ודברי לשון הרע שאמר המן בגנות עם ישראל ובכישרון גדול הצליח לשכנע את אחשוורוש בדבריו: שאותו העם מבזים את המלכות ומסבים נזק גדול למדינה! ביקש המן מאחשורוש: "אִם עַל הַמֶּלֶךְ טוֹב יִכָּתֵב לְאַבְּדָם וַעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים כִּכַּר כֶּסֶף אֶשְׁקוֹל עַל יְדֵי עֹשֵׂי הַמְּלָאכָה לְהָבִיא אֶל גִּנְזֵי הַמֶּלֶךְ" (אסתר ג, ט) 

אתם רואים: יועצים של מלכים וכאלה של ראשי ממשלה - יכולים לחרטט אותם!

- 'החמאס מורתע! אין דאגה! אין שום דבר!! מי עושה נזק למדינה? לא החמאס, החרדים שהם לא מתגייסים! שהם לא שותפים בעבודות...' 

מהפכים הכל! 

מה השיב לו אחשוורוש?

 - 'אם אתה רוצה שהם יטיבו את דרכיהם הרעים - אתה יכול לטיל עליהם מיסים כבדים ו: "הַכֶּסֶף נָתוּן לָךְ". רק אם אותן הסנקציות הכלכליות והעונש הכספי לא יועילו - אז "וְהָעָם לַעֲשׂוֹת בּוֹ כַּטּוֹב בְּעֵינֶיךָ" ואז יש לך רשות להורגם! אם הם לא יאותו לעמוד במיסים שאתה תכפה עליהם - אתה יכול להרוג אותם!' 

אבל המן הזדרז יתר על המידה וגזר מיד: "לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד" וגם "וּשְׁלָלָם לָבוֹז" ואז "הָרָצִים יָצְאוּ דְחוּפִים" כדי שאחשוורוש לא יספיק לגלות את התרמית!

 אל תשכחו! שולחים ל-127 מדינה!! לך תאסוף את זה... אין טלפונים! אין טלפונים, לזה צריך עוד פעם רצים על סוסים ממדינה למדינה... 

לכן נבין היטב: מדוע כעס בסוף אחשורוש ושאג בקול גדול: "מִי הוּא זֶה וְאֵי זֶה הוּא אֲשֶׁר מְלָאוֹ לִבּוֹ לַעֲשׂוֹת כֵּן" – אני?! לא הרשתי מעולם לעשות את הדבר הזה! 

מטעם זה מוסיף העיון יעקב לבאר את מאמר אסתר: "כִּי אֵין הַצָּר שֹׁוֶה בְּנֵזֶק הַמֶּלֶךְ" (אסתר ז, ד) 

יש להבין: איזה נזק עשה המן למלך אחשוורוש?! - נזק עצום! הוא לא התחיל במיסים ובסנקציות כלכליות כדרך מלכים אחרים... אלא, ביקש: להרוג את כל היהודים מיד! - זה מעשה שלא יעשה, שמלך מולך על כל העולם ישמיד עם שלם ללא התראה מראש! ללא סיבה מוצדקת!! זה הפארטי ג'נוסייד מה זה?! ישר להאג! 

וזה הנזק הגדול שהסב המן לאחשוורוש! 

עכשיו מבואר מה שאמרו הגאון מוילנה והמלבי"ם: מדוע העיר שושן רק נָבוֹכָה? בזמן ששאר המדינות ששמעו על גזירת השמד ב: אבל צום ומספד! 

הסיבה: יהודי שושן שמעו רק על המכתב השני! שעתידה להיות 'מלחמה!' ולא ידעו: נגד מי תהיה? והיו נבוכים בינם לבין עצמם: מה הפשר המכתב המוזר והמסתורי הזה?! כי שושן זה היה המעגל הקרוב לארמון המלוכה! ושמה שמרו את הסוד בקפידה!! 

אבל בשאר מדינות המלך - שמה לא התאפקו והדליפו! - כמו בקבינט... את תוכן המכתב להמון העם עם חיוך שטני נוטף ארס! ובין רגע כולם שמעו על רוע הגזירה כנגד היהודים!! ולכן מיד היו בצום ובכי מספד. 

רק בשעה שמרדכי קרע אֶת בְּגָדָיו ולבש שַׂק וָאֵפֶר (אסתר ד, א) סמוך לארמון המלך - אז גילו יהודי שושן את האמת לאמיתה וגם הם החלו בצום ובתענית לבטל את הגזרה! 

האבן עזרא מוסיף נופך נכבד! ומגלה לנו: מה ההבדל בין העיר שושן לבין שושן הבירה? 

מי שמתבונן בפסוקים מגלה: פעמים נאמר כך ופעמים כך, מה ההבדל? 

שושן הבירה - זה המקום שנמצא ארמון המלך אחשוורוש ו: 'קריית הממשלה'... ובוודאי שהיהודים לא התגוררו שם! מלבד מרדכי הצדיק שישב בשער המלך. 

העיר שושן - זה העיר מסביב לשושן הבירה ושם התגוררו כעשרים אלף (20,000) יהודים! 

ממילא מתבאר הפסוק: "וְהַדָּת נִתְּנָה בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה" (אסתר ג, טו) כלומר, בארמון של אחשוורוש! בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה שם ניתנה הטבעת ומשם יצאה הגזירה הנוראה! ואילו, "הָעִיר שׁוּשָׁן נָבוֹכָה" (שם) מסביב לארמון - החל חשש לכרסם בלבבות והסקרנות התעצמה כי לא גילו: מה רוצה אחשוורוש? ומה זומם המן? 

עכשיו לפי זה מתבארים פסוקים נוספים להפליא! 

בתום המלחמה אמר אחשוורוש לאסתר המלכה: "וּבְשׁוּשַׁן הַבִּירָה הָרְגוּ הַיְּהוּדִים וְאַבֵּד חֲמֵשׁ מֵאוֹת אִישׁ" (אסתר ט, ו) כלומר, אפילו בקריית הממשלה! שמה היו מלא עמלקים!! אז הרגו בקריית הממשלה 500! איך אנחנו יודעים? כי כתוב: "וּבְשׁוּשַׁן הַבִּירָה" ואיפה זה שושן הַבִּירָה? איפה שנמצאת קריית הממשלה! 

ועכשיו מבואר להפליא! גם מה שנאמר: "וְהָעִיר שׁוּשָׁן צָהֲלָה וְשָׂמֵחָה" (אסתר ח, טו) שם התגוררו היהודים ושמה התחילו במסיבת פורים! 

עכשיו מבאר לנו האבן עזרא: מפני מה ביקש מרדכי: 'להרוג את כל השונאים של היהודים!' לאחר שהמן ובני ביתו נתלו על העץ ועם ישראל ניצלו מהגזרה. יש להבין: מה הצורך בנקמה מכל שונאי היהודים בכל מדינות המלך? 

השמאלנים אומרים: 'מה זה נקמה? מה זה לעשות נקמה?! מה זה נקמה?' 

יש כמה שאמרו: 'שצריך לעשות נקמה!' 

- 'לא! מה זה נקמה? מה זה נקמה?!' 

אז רואים פה: שיהודי... יהודי! יהודי!! זה יהודי. כן, מרדכי היהודי רוצה: לעשות נקמה בכל השונאים בכל מדינות המלך! 

קודם כל 'נקמה' – כתוב: "אֵל נְקָמוֹת השם אֵל נְקָמוֹת הוֹפִיַע" (תהלים צד, א) - "אֵל נְקָמוֹת השם" בין שני שמות של השם נמצא נקמה! למה? למה חשובה הנקמה? - כי הנקמה היא סגירת מעגל! רואים: 'שיש דין ויש דיין!' כשאתה יכול לנקום - נסגר המעגל. אבל אם לא מקבל האויב את מה שמגיע לו לפי דין הסגירה של המעגל אז לא רואים כאילו שהקדוש ברוך הוא נותן להשלים... לכן הנקמה היא נצרכת. 

עומק העניין! מה עמד בפני מרדכי? בעיה גדולה! מה שמנע ממנו להושיט יד לשלום ולהשקיט את אדי המלחמה הקרבה ובאה! מה היה? את המכתב הראשון ששלח המן וציווה: 'להתכונן למלחמה ביג באדר!' - לא ניתן היה לבטל בשום פנים באופן!! למה? כי... מה? 

- חתם המלך! 

בדיוק! כיוון שהוא היה חתום בטבעת המלך – "כִּי כְתָב אֲשֶׁר נִכְתָּב בְּשֵׁם הַמֶּלֶךְ וְנַחְתּוֹם בְּטַבַּעַת הַמֶּלֶךְ אֵין לְהָשִׁיב" (אסתר ח, ח) אז אם כן המלחמה בלתי נמנעת! ולכן היה מוכרח לצוות: להפך! שהיהודים הם שיהרגו בשונאיהם!! כי לא היה כתוב 'מי הורג את מי? והמלחמה נגד מי?' אז מה הוא עשה? - השתמש באותו כתב שכתוב וחתום על ידי המלך אחשורוש: כן! חייבים להרוג!! את מי? - את העמלקים! 

- בלי להוריד את נסראלה! והכל... - לא יוכלו לחזור תושבי הצפון! חיייבים!! 

במכתב השני שנשלח, היה אפשרותו של מרדכי לבטל! למה? כיוון שנשלח במרמה!! וכך שלח מרדכי לכל העמים: 'דעו לכם! המן בגד במלך וכתב על דעתו ההפך מרצון המלך: "לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל הַיְּהוּדִים" ולכן אתם רואים: הוא נתלה על עץ גבוה! הוא בניו!! זה הראייה: שהוא נתלה כבוגד. וממילא תוכן המכתב הראשון - נכון עד מאוד! ותהיה מלחמה - אבל יד היהודים תהיה על העליונה. ולכן לא הייתה למרדכי ברירה אלא לקיים מה שנאמר במכתב הראשון ולערוך מלחמה. ובמקום להילחם ביהודים - מרדכי הורה: 'להלחם בעמלקים!'. 

באגרות השניות יצרו תיקון קל: שהיהודים הורגים ולא נרצחים! הראיה הגדולה: אשת המלך היא יהודיה!! ולכן לא יתכן שהמלך ציווה: 'להרוג את בני עמה!' זה ההסבר שנותן מרדכי. 

בהתאם לכך מבאר הגאון מוילנה: זה הטעם שאסתר המתינה עד כג בסיוון במשלוח המכתבים החדשים – חודשיים! והיא כותבת: שהיהודים יקהלו ויעמדו עַל נַפְשָׁם ו: לְהִנָּקֵם מֵאֹיְבֵיהֶם! (אסתר ח, יג) 

במבט ראשון: אין לזה הבנה! כי ב-יז' בניסן המן נתלה! למה צריך להמתין למעלה מחודשיים ימים כדי לשלוח את המכתבים האלה לְהִנָּקֵם מהאויבים?! ובפרט שבכל מקום הגיעו האגרות ששלח המן - היהודים היו באבל ובצער רב! למה לא מיהרה להרגיע אותם?! 

לפי האמור התבאר להפליא! מכיוון שלא היה ניתן לבטל את המכתב הראשון של אחשוורוש שנכתב ונחתם בְּטַבַּעַת הַמֶּלֶךְ! לכן היה צריך להסביר את תוכן המכתב הראשון ולבאר: שהמכתב השני נכתב במרמה! בשל כך היו מוכרחים להמתין עד שהשלוחים הראשונים עצמם יחזרו לארמון! 

אמרנו: סוסים!! כל מְדִינָה וּמְדִינָה - זה מרחקים עצומים!!! ורק אז יהיה אפשר לשלוח את אותם שלוחים כדי לגלות לכל העולם את התרמית של המן. ולספר לכולם: שהמלכה היא יהודיה! ואם כך בוודאי כוונת המלך אחשוורוש לא היתה להרוג את כל היהודים אלא להפך! שהם יהרגו את שונאיהם. ואז כתוב: "הָרָצִים יָצְאוּ דְחוּפִים" בפעם השנייה כדי לתקן את האגרות השניות! ולגלות לכל העולם: שהמלכה – יהודיה! והבוגד המן נתלה על העץ!! 

למרות כל האמור, הגמרא (במגילה יד) אומרת: שאחשורוש היה שונא ישראל לא פחות מהמן! וידע גם ידע מכל הקנוניה!! והיה שותף לגזירה הנוראה. אז אם ככה חוזרות השאלות למקומן הראשון: כיצד זה המן זונח את גורם ההפתעה ונותן ליהודים כמעט שנה שלמה! להתכונן לבאות?! 

ויש להבין: מה פשר "פַּתְשֶׁגֶן הַכְּתָב" (אסתר ג, יד) פַּתְשֶׁגֶן - זה ספר הכתב שנשלח לאחר האגרות הראשונות! 

לכן מוכרחים להציע עכשיו מהמהלך נוסף בדברי רבותינו; לדעה זו אחשוורוש ידע גם ידע מה גזירה נוראה! ונתן את החותמת בלב שלם ובנפש חפצה!! ועדיין המן לא חשש מאיבוד גורם ההפתעה. 

אך יאירו הדברים על פי דברי חכמים זכרונם לברכה! בתרגום שני: "פַּתְשֶׁגֶן הַכְּתָב" (ד) פה מחודש מהמהלך שונה לחלוטין מקודמו! המאיר את המן באופן שלילי במיוחד!! 

מלבד האיגרת ששלח המן לשרים והמלכים בכל העולם עם התוכנית: 'להרוג את היהודים!' עוד הוסיף את "פַּתְשֶׁגֶן הַכְּתָב" וזה היה התוכן השטני והנכלולי!! 

ככה הוא כתב... 

שימו לב! 

'ב-יג' באדר חייב כל גוי שרואה יהודי - להרוג אותו!'

 - כמו שכתוב בקוראן: 'שמאחורי כל עץ הם ישמעו לקום להרוג את היהודים!' וככה הם עושים... 

כתב המן: 'ב-יג' באדר חייב כל גוי שרואה יהודי להרוג אותו! ואוי לו למי שימר את פיו של המן!!' ולא רק זה, הוא פנה אליהם בשיטת 'המקל והגזר'; 

מצד אחד אמר: 'מי שיהרוג יהודי יקבל רשותו באופן מיידי את כל רכושו!' 

ממש כמו שאבו עבס, אבו מזן משלם כסף לכל מי שהורג יהודי ולמשפחתו לעולם!! 

מצד שני: מי שיחמול על היהודי ולא יהרוג אותו - עונשו יהיה תליה בכיכר העיר הוא וכל משפחתו!' 

כמו שסנואר רצח את כל הבוגדים! הוא לא הרג יהודים!! עד השביעי באוקטובר (07.10.2023) הוא הרג מוסלמים ערבים שהוא גילה לפי דעתו שהם בוגדים! 

והוסיף המן רוע על רוע! והודיע לכל השרים והמלכים בכל עיר מערי המלוכה: אם ימצא יהודי חי - ישלמו המלכים והשרים בחייהם! הם ובני משפחותיהם!! 

שמעתם? 

פה (במדינת ישראל) נלחמים לגרש את המשפחות ששיתפו פעולה! ונתנו גיבוי ומהללים... – שוקלים! ושוקלים ושוקלים אם לגרש... 

תראו מה המן עשה: הורג את המלכים ואת השרים כולם - אם ימצא יהודי אחד במדינה! 

שמעתם דבר כזה? הגויים לא שמאלנים... זה צריך להכיר את 'המזרח התיכון' לא מכירים את המזרח התיכון! לא מבינים איך זה עובד פה... חושבים זה 'אירופה' בשביל זה האירופאים – אהבלים! מכניסים מהגרים שצועקים להם: 'שהם ישימו את הדת שלהם 'השיעה' ואנחנו נחסל אותכם!' אומרים להם המדינות - מהגרים רק הגיעו אתמול כבר אומרים להם: 'אנחנו נחסל אותכם זה לא שלכם זה שלנו! כל העולם שלנו!!' 

זה המלחמה האחרונה: אדום וישמעאל! 

בקיצור, מה שהוא כתב המן: 'אין לאן לברוח! אין מי שימלט מהגזרה שלו'. 

וגם ידוע שהגויים לא צריכים הרבה תמריצים בשביל להרוג יהודים - אנטישמיות זה מאז ומתמיד! אנטי שם אנחנו מ:שֵׁם יצאנו; שם חם ויפת, אנחנו יצאנו משם, שמים אנחנו. והם אנטי שם – אנטישמים!! 

לכן ידע המן: אין לו לחשוש מאיבוד גורם הפתעה! כי אין לאף יהודי שום דרך לברוח!! לאן תברח?! שולט בעולם! איפה תברח? נתיבי הבריחה סגורים, מסילות ההצלה נעלמו בחשכה גדולה. לכן לא בוער לו. 

וכך גם יובן היטב: מה עלה בדעתו שהיה משוכנע ובטוח שביום אחד בלבד הוא יספיק לבצע תוכנית מורכבת וסבוכה?! לך תמצא את כל היהודים! בכל החורים... מה שגרמניה המרשעת לא הצליחה בשש שנים! המן היה בטוח שיספיק ביום אחד!! אתם שומעים? איזה רשע!! איזה גזירה! 

יש אומרים: למה הוא לא עשה את זה בשבוע? בשבועיים? 

אומרים: שפשוט מאוד הוא ידע מההיסטוריה: שכל פעם שהיהודים ניצחו - הם עשו חג! אז נגיד חנוכה זה היה שמונה ימים!! שהיה נס אז הם עשו שמונה ימים, אם הוא יעשה שבוע - אם הוא לא יצליח בתוכנית הם יעשו שבוע חג על חשבונו!! 

אז הוא אמר: 'לא-לא! שיהיה חג יום אחד, אם אני לא מצליח שיהיה להם יום אחד חג...' 

כשמרדכי ראה את התוכנית האדירה שמתוכננת לפרטי פרטים - מיד קרע את בגדיו! לא היתה מעולם תוכנית ערמומית מרושעת כזו!! 

מצד אחד: המן נתן פתיון בדמות הרכוש היהודי - לכל מי שיצליח להרוג יהודי; כל יהודי שאתה הורג קח לו את כל הרכוש! "וּשְׁלָלָם לָבוֹז" 

מצד שני: גוי שירחם על חברו היהודי - אין 'חסידי אומות העולם!' הוא ובני משפחתו למיתה. וכל מדינה אחריות מגולגלת לפתחם של מלכים ושרים אם ישאר יהודי חי אחרי יום אחד - ישחטו את המלכים והשרים בשערי העיר! 

ואז החלו כולם, השרים והמלכים בקדחתניות להתכונן... והוא היה מחכך את ידיו בהנאה ומתרווח כיסאו המלכותי! כשהוא יודע: שמלאכתו תעשה על ידי אחרים! 

אבל, הוא שכח רק דבר אחד: שיש בורא לעולם! והקדוש ברוך הוא ביטל את זממו והפר עצתו והשיב לו גמולו בראשו. 

והרצים יצאו דחופים להודיע על המלכים והשרים שהתוכנית קיבלו תפנית מפתיעה "וְנַהֲפוֹךְ הוּא אֲשֶׁר יִשְׁלְטוּ הַיְּהוּדִים הֵמָּה בְּשֹׂנְאֵיהֶם" (אסתר ט, א) גם היום – אמן!

הקהל: אמן 

כבוד הרב שליט"א וקהל הלומדים הי"ו אחרי תפילת הנץ החמה שרים: 'הַכֹּל יוֹדוּךָ וְהַכֹּל יְשַׁבְּחוּךָ וְהַכֹּל יֹאמְרוּ אֵין קָדוֹשׁ כַּיי. '

'יִשְׂמְחוּ בְמַלְכוּתָךְ שׁומְרֵי שַׁבָּת וְקורְאֵי ענֶג. עַם מְקַדְּשֵׁי שְׁבִיעִי' 

שבת שלום!

 

[קרדיט: גם מאמר זה על פורים ע"פ הספר הנפלא! 'תורת חסד'

באדיבות המחבר הרב אליהו אילן חנן שליט"א - ישר כוחו!

למאמר הקודם: 'פרשת פקודי – 'בואו חשבון' - לחץ כאן].

 

לצפיה בשיעור מפי כבוד הרב שליט"א: 'העיר שושן צהלה ושמחה'

 

ב"ה ניתן להשיג במשרדי 'שופר' ארגון להפצת יהדות ספרים על חג הפורים:

א. לכתחילה - פורים חודש אדר.

ב. ישראל והזמנים - מאמר על פורים.

ב"ה כבוד הרב שליט"א מסר 2 שיעורים מהספר הנפלא הזה!

1. פורים: 'מי האיש אשר המלך חפץ ביקרו' - באזכרה לע"נ ר' חיים נגר ז"ל.

2. 'בראותם יחד תכלת מרדכי'.

ג. 'כאשר ציוה ה'' - המצוות שמקיימים בחג הפורים (ראה כתבה על הספר, ועל החג: 'פורים בכוונה כאשר ציוה ה'')

 

  •    שיתוף   
  • תגים:

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 21.04 14:23

    תודה רבה לעמותת 'בצדקה תכונני' (shofar.tv/videos/17059) על הסל השופע מלא בכל טוב! בזכותכם אנחנו זוכים להדר את החג עם עופות משובחים ועוד הרבה דברים טובים שנמצאים בארגז הגדול. יה"ר שהשי"ת יברך אתכם שתמיד תזכו להיות מהנותנים ולשמח יהודים (אמן). תודה רבה!

  • 21.04 14:22

    מורי ורבי אלופי ומיודעי יה"ר שהשי"ת ישמרך על דברי תורה מתוקים מדבש ונופת צופים כל פעם התרגשות והתפעמות מחדש על הדברי מוסר שחודרים עמוק עמוק לנשמה כמה טוב השי"ת ששלח לנו אותך שליח נאמן איש האמת ותודה שזכינו בכך זה ממש לא מובן מאליו תודה על הכל ותודה שלזכותך כל הטובות האלו. שוב, יה"ר שהשי"ת ישמרך אורך ימים ושנים בטוב ובנעימים פסח כשר ושמח (אמן) ושוב תודה.

  • 21.04 14:21

    כבוד הרב רציתי לשתף אותך, ביום שלישי בקשתי מהשי"ת: 'בבקשה! השם אני מבקשת בזכות הרב אמנון יצחק לא בזכותי' חזרתי על זה מספר פעמים, שבחור מסויים ידבר איתי ונפגש, ואחרי שבקשתי כך בזכותך, שייכתי את הבקשה רק בזכותך וזה פעם ראשונה שעשיתי זאת, ב"ה הוא יתקשר באותו יום ונפגשנו. תודה לך כבוד הרב אנחנו לא יכולים לשער את גדולתך בעיני הבורא, אי אפשר. הכבוד שמגיע לך הוא פי מליון אין מספר לתאר כמה אתה גדול ומכובד בעולם 🙂 אני מודה להשי"ת שזכיתי לראות את זה. אחר כך יצא לי לבקש כך בשביל עוד דבר וגם בזה ישר ראיתי ישועה.

  • 20.04 21:07

    שלום עליכם כבוד הרב אתמול בלילה ב: 'אושר עד' יצא לי לדבר עם יהודי והגענו לנו''ט (נבלות וטרפות, ראה כתבה 'בכור היתוך' shofar.tv/articles/14830) הוא אומר לי: 'אתה אומר כמו שהרב אמנון יצחק אומר!' אמרתיו: 'בדיוק' הוא אומר לי: 'הרב החזיר אותי בתשובה! אבל אי אפשר בלי רבנו' חחחח ב"ה השם יתברך זיכה את הרב להגיע לכולם להציל מהנו''ט כמו שאר הצלות אבל נו''ט זה בסיס יום יומי יה"ר שהשי"ת יציל כל זרע ישראל ואותנו אמן ואמן שבת שלום ברוך תהיה אמן ואמן

  • 19.04 14:33

    תודה רבה לכם על כל השפע ב"ה יה"ר שתבורכו מפי עליון! שיהיה בעזרת השי"ת פסח שמח וכשר 🙏🏼 (אמן).

  • 19.04 14:32

    תודה והערכה רבה רבה על הסל הגדוש בטובה וברכה יה"ר שיתן ה' לך וכה יוסיף שתזכה להרבות חסדים למעלה למעלה להחיות ולשמח משפחות עם ישראל וימלאו כל משאלות לבך לטובה וברכה באושר ועושר ברוחניות וגשמיות ונזכה במהרה לאכול מן הזבחים והפסחים בבנין ירושלים אכי''ר.

  • 19.04 14:32

    ערב שבת הגדול שלום לכבוד הרב היקר! תודה לקב"ה שזיכנו להיות שליחים לשמח בניו ובנותיו הדחוקים (כולל לשמח אלמנה) לכבוד חג הפסח הבעל"ט! המון יהודים יקרים תרמו בעין יפה ובזכותם זכינו לעסוק בעמל רב ויגיעה במלאכת הקודש בסלים גדושים (וכבדים מאד!) לכבוד החג, רוב מצרכי המזון כשר לפסח המצויים לקפ"ז (כולל תבלינים), תלושי קניה, מצות ויין בשפע, עופות, וכמובן גם רוחני - עלונים והגדות מיוחדות שלנו. הכל קצת יותר מ-50 אלף ש''ח ברוך השם והיד עוד נטויה בלי נדר שבוע הבא בחול המועד... תודה גדולה לכבוד הרב על הכל, בזכות הרב זוכים לאסוף זכויות, לשמח ולעזור ליהודים רבים ולקרב הגאולה עם טונות של מצוות צדקה ביחד עם כל התורמים! מאחלים חג פסח שמח וכשר בתכלית לכבוד הרב ולמשפחתו ולכל קפ"ז ועם ישראל ושנזכה עוד השנה להקריב הפסח כהלכתו אמן ואמן! מאור וארז, עמותת בצדקה תכונני 💛

  • 19.04 14:31

    באמת שמודים לכם על הכל ישר כוח! גם על הדף שמסביר על מניעת השליטה של החיצונים במצוות ב"ה כבוד הרב שליט"א לימד אותנו זאת וכך בעזרת השי"ת נוכל לקיים את המצווה ב-100% ממש זכינו אשריכם!

  • 19.04 14:30

    תודה רבה רבה על כל העזרה יה"ר שהשי"ת יחזיר לכם בכפל כפליים, תבורכו מפי עליון תזכו לשפע פרנסה ולהיות תמיד מהנותנים אכי"ר.

  • 19.04 14:29

    יישר כוח! תודה לכם יה"ר שהשי"ת יברך אותכם (אמן).

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים