טוען...

יום השנה להרב יוסף יעבץ זצוק''ל החסיד יעב''ץ על אבות

  פורסם בתאריך: 18.02.2024, 09:00 • מערכת שופר

יום השנה: ח' אדר.

לרגל יום השנה נביא בס"ד 10 קטעים משיעוריו והרצאותיו של כבוד הרב שליט"א ועוד - מדברי תורתו של היעב"ץ זיע"א

[1] ביאור המשנה: 'וּבְטוּב הָעוֹלָם נִדּוֹן'

ביאר החסיד רבי יוסף יעב"ץ, מה שאמרו במסכת אבות (ג, טו): 'וּבְטוּב הָעוֹלָם נִדּוֹן' דהיינו שאין הדין מצד מעשה החטא אלא מצד החוטא. דנים את האדם על מעשה החטא, לא על המעשה עצמו אלא דנים לפי החוטא, כי חמת עצם החטא בלבד, אין הבדל אם התאווה החומרית בוערת בקרבו או לא בוערת בקרבו, החטא הוא חטא. 

למשל, אדם שעשה מעשה רציחה, אם זה בגלל שבער בקרבו או לא בער בקרבו? אם זה נקמה או לא נקמה? אמנם - החטא הוא חטא כי בשני המצבים הבן אדם מת! אבל בודקים מצד החוטא: מה המניע? מה השורש? מה הגורם? ובזה בודאי יש הבדל עצום ורב! בין אם התאווה החומרית בוערת בקרבו או אינה בוערת בקרבו? הנהגה זאת שבה הקב"ה דן את הבריאה כולה, היא לגבי החוטא! 

ולא מחמת החטא, סיבת הנהגה זו היא בסיבת טובו וחסדיו של הבורא יתברך! כנאמר: "לֹא יָבוּזוּ לַגַּנָּב כִּי יִגְנוֹב לְמַלֵּא נַפְשׁוֹ" (משלי ו, ל) יש אדם שגונב, כמו העשיר במשל שגנב "כבשת הרש", זה רשע מרושע! יש לך כבשים סוף, ואתה הולך לגנוב כבשה של אדם שיש לו רק כבשה אחת? המשל שנתן נתן הנביא לדוד המלך

אז לכן אמר לו דוד המלך ע"ה (שמואל-ב יב, ו): "וְאֶת הַכִּבְשָׂה יְשַׁלֵּם אַרְבַּעְתָּיִם" וחייב למות גם "בֶן מָוֶת הָאִישׁ" זה רשע מרושע! אבל בן אדם שעומד למות מרעב ואין לו מה לאכול, והוא חטף וגנב מאיזה מקום כדי להחיות את נפשו - ברור שהוא גנב. 

אבל זה לא דומה למי שבא בשרירות לב, זה לא דומה לבילי הדבילי (ביל גייטס), שהוא מלא כסף רשע מרושע, המיליארדר הגדול והוא רוצה עוד לרצוח אנשים ולהרויח על זה על החיסולים. לא יאומן כי יסופר! זה - אני לא יודע אם יש עוד מישהו שיקבל עונש יותר ממנו מכל העולמות, כל מי שעשה פה את כל הרישעויות בעולם - לא אמר בחיוך כמו שהוא אומר, וכאילו פילנתרופ, ותורם ודואג לשלום הבריאה והברואים, והוא בעצם הוא אומר בקולו הצרחני: 'חיסונים' הוא מתכוון לעשות איזה משהו כאילו לדלל לדלל, שיהיה לכם קצת אויר, יותר מידי דחוס דחוס...

מתוך השיעור: 'ימות המשיח שלשה דורות. בירור אחר בירור' בית מדרש קהילות פז, בני ברק 03.07.2020. נ.ב. מסדרת: 'מעלת ישראל ובעלי התשובה'.

[2] ביאור המשנה: 'וְכָל הַמַּחֲטִיא אֶת הָרַבִּים, אֵין מַסְפִּיקִין בְּיָדוֹ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה!' (אבות ה, יח)

לדעת החסיד יעבץ: 'אין מעוררין אותו מן השמים לעשות תשובה, אך אם הוא שב - אין נועלין בפניו דלתי תשובה!

וכן כתב הספורנו, שאם יבחר לשוב בתשובה, לא ימנע ממנו שום מונע כלל.

מה הטעם ש: אֵין מַסְפִּיקִין ביד מחטיא הָרַבִּים לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה?

מבאר רבינו יונה, מפני שאדם שיש בידו עוון גדול כזה, הדין נותן: להעניש אותו בעונש גדול, ולמנוע אותו מן התשובה כדי לטרוד אותו מן העולם!

רש"י מפרש, וכך כתב רבינו עובדיה מברטנורא: 'כי הטעם הוא כדי שלא יהיה המחטיא בגן עדן ותלמידיו בגיהנם!'.

מוסיף התוספות יום טוב: 'כי מידת הפורענות לא תזיק, אלא אם כן החטיא את הרבים, כי הרי 'מידה טובה רבה ממידת פורענות!' ואם במזכה את הרבים אין שכרו בא אלא אם כן זיכה רבים, גם במחטיא את הרבים, אין עונשו מגיע אלא אם החטיא רבים.

מתוך השיעור: 'כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב' בית מדרש קהילות פז, בני ברק 18.05.2020.

[3] העצה נגד קמצנות - לתת לתת ולתת! 

ולפעמים הסיבה לכך שאדם אינו מסוגל להעניק מכספו לצדקה היא מידת הקמצנות הטבועה בו מעצם טבעו, אמנם מצינו עצה כיצד לעקור מידה זו, ולהשריש בו את מידת הנדיבות, והוא יסוד גדול בעבודת השם. 

כותב החסיד יעב"ץ זצ”ל: "אם האדם בטבעו הוא קמצן - הדרך היחידה לשנות טבעו היא רק על ידי נתינה חוזרת ונשנית, עד שישוב לו ההרגל לטבע שני. ואמר שלמה המלך ע”ה (משלי יח, טז): "מַתָּן אָדָם יַרְחִיב לוֹ" - על ידי שיתן הרבה פעמים ייעשה לרחב לב". 

וכך מבואר גם בפירוש המשניות להרמב”ם זצ”ל (פאה פרק ג משנה ט) על דברי חז”ל "וְהַכֹּל לְפִי רֹב הַמַּעֲשֶׂה" (אבות ג, טו) - מוטב לתת מאה פרוטות למאה (100) עניים מאשר מאה פרוטות לעני אחד (1), משום שבפעולות אלו הוא מזכך את מידותיו, ומרגיל את עצמו להיות נותן! 

מתוך הרצאה: 'מעלות הצדקה' אולם מופת, ראשון לציון 15.06.2023.

[4] בביאור המשנה: 'וְסוֹף מְטַיְּפַיִךְ יְטוּפוּן' אף אם לא יבא הרשע על ענשו מיד - סופו להענש!

החסיד יעב"ץ דקדק: שלכאורה היה לתנא לומר: 'ומטיפיך יטופוך' ולמה נקט בלשון 'וְסוֹף מְטַיְּפַיִךְ'?

וביאר בזה: דנתכוין התנא לומר דלפעמים יעבור זמן רב והרוצח לא בא עדיין על עונשו! בל יתמהו בני אדם על כך ולא יחשבו: 'שנפטר מעונשו!' אלא ידעו: שבסופו של דבר יגבה הקב"ה את חובו ממנו אם במוקדם אם במאוחר! ולכן אמר: 'וְסוֹף מְטַיְּפַיִךְ יְטוּפוּן' לומר: כי בסוף יקבלו את כל ענשם אם לא ישובו בתשובה!

וסיבת הדבר שמתאחר העונש? לעתים הוא מפני שע"י שיראה הרשע שלא נענש יוסיף לחטוא עוד ועוד עד שתתמלא סאתו ויאבד ברוב עוונותיו! ונמצא שאיחור העונש היא לו לרעה!! וכן כתיב במשלי: "לֹא אָבוּ לַעֲצָתִי נָאֲצוּ כָּל תּוֹכַחְתִּי: וְיֹאכְלוּ מִפְּרִי דַרְכָּם וּמִמֹּעֲצֹתֵיהֶם יִשְׂבָּעוּ: כִּי מְשׁוּבַת פְּתָיִם תַּהַרְגֵם וְשַׁלְוַת כְּסִילִים תְּאַבְּדֵם" (משלי א, ל-לב) והיינו; כי מה שהם סוברים בטפשותם שהם יושבים בהשקט ושלוה, זה עצמו יגרום להם ליהרג וליאבד, מפני שעי"ז הם מרבים לחטוא ועונשם יגבר למאוד.

מתוך השיעור: 'אף הוא ראה גלגלת אחת' בית מדרש קהילות פז, בני ברק 02.06.2023. נ.ב. מסדרת: 'דרכי אבות' לכתבה על הספר לחץ כאן.

[5] עַיִן הָרַע, מקנא בחברו.

החסיד יעבץ אומר: 'שבעל עין רעה רואה שלעצמו תמיד יש מעט ואילו לחברו יש תמיד הרבה, ומקנא בו, וטוב בעיניו שלעצמו יהיה מעט אבל העיקר שלחברו יהיה פחות ממנו! זה נקרא: 'בעל עין רעה', המקנא בחברו.

מתוך השיעור: 'מתלמידיו של אברהם אבינו' בית מדרש קהילות פז, בני ברק 21.05.2020.

[6] המוני העם מסרו נפשם יותר מהפילוסופים!

"וַיְמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱלֹהִים בְּחָכְמָה בִּתְבוּנָה וּבְדַעַת וּבְכָל מְלָאכָה" (שמות לה, לא)

החסיד רבי יוסף יעבץ שחי בתקופת האנקויזיציה הספרדית אמר: "כי המוני העם הפשוטים גילו גבורה נפשית ומסרו את נפשם על קדוש ה' יותר מאשר החכמים והפילוסופים שהיו באותה תקופה בישראל. החקירה וההתחכמות אינן הדרכים המובילות למסירות נפש. רק האמונה הפשוטה היא זו שבכחה להביא את האדם לקדש שם שמים.

בספר 'משך חכמה' מסביר בדרך דומה כיצד זכה בצלאל לחכמה וכיצד ידע לבנות את משכן ה'; 'שמסירות נפש צריך להיות שלא בחקירה והתחכמות יתירה. ויהודה מסר עצמו בים מסירות נפש... וכן חור מסר עצמו בעגל. דהחקירה, תעכב מלמסור נפשו על קדוש השי"ת, כעדות יעב"ץ החסיד. לכן אמר שבעבור זה שלא חקרו ולא נתחכמו יותר מדאי. לכן; "וַיְמַלֵּא אֹתוֹ... בְּחָכְמָה בִּתְבוּנָה וּבְדַעַת"'.

מתוך גנזי המלך על פרשיות: 'ויקהל פקודי' גליון מספר 396 להורדת הגליון - לחץ כאן.

[7] היעב"ץ – לעולם תגדל קטטת הקרובים!

תשמעו את לשון הגאון יעב"ץ, ככה הוא כותב: 'קלות הכעס ומהירותו - כפי הטובות אשר קבל ממי שעליו הכעס מהכועס ולכן תגדל מעולם קטטת הקרובים' איייייי... 

זה מה שאמרתי מקודם, שכשאנחנו נמצאים בתוך הבית - אז אנחנו חושבים: 'שבן הזוג אמור להבין אותנו', עכשיו יש בן אדם שהוא לא כועס, אבל מה? בתימנית אומרים "מברטם" יש לו פרצוף קודר, אתה רואה אותו כל היום ככה {פרצוף ארוך}, למי יש כיף להיות עם אחד כזה? מה זה? זה חושך בתוך הבית! אשתך כל הים ככה פרצוף 'איכה', יש לך חשק לדבר אתה?! להסתכל עליה אפילו? 

הרי כתוב: 'שאסור לאדם להסתכל על מישהו שהוא כועס!' - זה מזיק לרוחניות, גם על מישהו "מברטם" מישהו כל הזמן קודר - זה משרה דיכי... למה? 

כבר נתתי פה פעם אחת את הדוגמא הזו, שאתה יכול לראות שהאשה בקריזה על הילדים, צועקת ופה ושם, לא רוצה להגיד שזה על הבעל שהיא צועקת אבל היא צועקת ופתאום צלצלו בדלת והיא פתחה את הדלת בקריזה ופתאום היא ראתה שזה מישהו או משהיא חשוב או חשובה 

ואז אתה רואה אותה מאירה פנים ומחייכת ואומרת: 'ש ל ו ו ו ו ם! מה שלומכם?...' 

אתה פשוט המום! איך היא הצליחה להפוך את הפרצוף שלה בשלוש מאות ששים (360) מעלות? יאוולק, היה פרצוף מפחיד-מפחיד! ופתאום פרצוף כזה קורן! משדר אנרגיות חיוביות, 

זאת אומרת שיש לנו את היכולת להפוך את הפרצוף שלנו ברגע, זאת אומרת שאנחנו שולטים על זה! אם אנחנו שולטים על זה, אז למה אנחנו לא עושים את זה גם כלפי הבעל? גם כלפי האשה? למה היא צריכה לסבול את כל הפרצופים שלנו? למה הבעל צריך לסבול את כל הפרצופים שלה?! 

אז ממילא אמרנו, אם אדם רוצה לשדר כעס מסוים - יכול, אבל כשזה שיטתי?! לא שזה ביום יום בן אדם ככה נראה, אז באמת לא כיף לחיות עם דבר כזה, אלא אם כן אתה מזוכיסט...:)

מתוך השיעור: 'שלום בית וחינוך ילדים - י' | הרב אורי יצחק, בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק 09.03.2019.

[8] העובד את הקב"ה - כדי שירבה קניינו!

ודברי החסיד יעבץ, רומז התנ"א בדבריו, גם אל העובד את השי"ת, כדי שיתרבה ממונו ולשם שמירת נפשו, אדם כזה אין עבודתו שלימה את ה', זה נקרא: 'אַהֲבָה שֶׁהִיא תְּלוּיָה בְּדָבָר' (אבות ה, טז) הוא רוצה ממון, הוא רוצה להיות שמור, בריא ושלם, אבל אם יתבטלו הדברים האלה, תתבטל אהבתו.

היסוד של הדברים, נמצא בדברי השטן להקב"ה, מה הוא אומר לו, "הַחִנָּם יָרֵא אִיּוֹב אֱלֹהִים: הֲלֹא אַתָּה שַׂכְתָּ בַעֲדוֹ" (איוב א, ט-י) ריבונו של עולם! איוב, אתה חושב שהוא אוהב אותך באמת?! זה רק בגלל שאתה שך עליו, מגונן עליו, אתה מסוכך עליו, בשביל זה הוא ירא אותך, כלומר; איוב לא ראוי להיקרא: 'עבד' כי לא התברר מעבודתו אם הוא עובד את עצמו, או שהוא עובד את השי"ת, עד שצריך לנסות אותו, לראות אם באמת מהו, מה טיבו של זה.

מתוך השיעור: 'כל אהבה שתלויה בדבר, בטל דבר בטלה אהבה' בית מדרש קהילות פז, בני ברק 13.05.2020.

[9] מה זה 'נפש שפלה?'

רש"י מפרש: 'שמשפיל עצמו בין האנשים ומעורב ביניהם, ואינו גס רוח',

ועל זה מוסיף החסיד יעבץ: 'כי ככל שיעלה לגדולה, ישפיל עצמו!'

אתן דוגמא שבחיצוניות נראית ככה, מלך מרוקו, הוא לכאורה עממי, הוא הולך ברחובות, בלי גברדיה מסביבו, בלי אופנועים, בלי בטיח, בא לבתי כנסת של יהודים, בא לפה, מזמינים אותו לבר מצווה? הוא בא לבר מצווה, לא יודע מה האינטרס שלו, אבל זה הנהגה שאם היא אמתית ונכונה, אז ככל שאדם עלה והגיע לדרגה אפילו מלך, אז הוא מקטין את עצמו והוא מעורב עם הבריות כאילו הוא עמך.

אמרתי זה לא דוגמא בטוחה, זה רק דוגמא בגלל שבחיצוניות כך זה נראה, זה דוגמא מחיינו היום יומיים שאפשר לראות שיש מי שמתנהגים ככה ולא משנה, יש גם אצלנו שחקנים, רבנים כאלה עם גלימות, שעושים כל היום ככה כאילו הם, כאילו הם ענווים, אבל כשמישהו פוגע בכבודם? אוף איך הם פותחים עליו! איי איי איי...

אדם שהוא נפש שפלה, הוא גם כן פרוש מתאוות! לדעת ה"תפארת ישראל", הכוונה של התנא כשאמר: 'נפש שפלה' זה שנפשו אינה מתאווה לתאוות העולם הזה, די לו במה שחנן אותו השי"ת, בין אם רב או מעט. והוא מביא לכך ראיה מאברהם אבינו: "אִם מִחוּט וְעַד שְׂרוֹךְ נַעַל" (בראשית יד, כג) וכן כתב החסיד יעבץ: 'שבעל נפש שפלה מסתפק בהכרחי, ולא יהנה מן העולם כי אם מעט!'.

מתוך השיעור: 'מהי רוח נמוכה?' בית מדרש קהילות פז, בני ברק 21.05.2020.

[10] האם נשללת הבחירה למזכה הרבים?

החסיד יעבץ מדייק בלשון התנא, שלא נקט: 'שאינו חוטא לעולם', אלא אמר: 'אֵין חֵטְא בָּא עַל יָדוֹ' (אבות ה, יח) לומר: כי למזכה הרבים לא יזדמן לידו דבר שיחטא בו, אבל לא שנשללת ממנו הבחירה, הוא תמיד נשאר בבחירתו, ואם הוא ירצה הוא יוכל לבחור ברע! כמו המרצים החדשים...

דרך נוספת מבאר החסיד יעבץ: 'יתכן לפרש כוונת התנא: 'אֵין חֵטְא בָּא עַל יָדוֹ' שאין הוא גורם לאחרים לחטוא, אֵין חֵטְא בָּא עַל יָדוֹ לאחרים, כי השי"ת ישים דברים בפיו, כדי שלא יטעו השומעים בכוונתו, וגם בהוראותיו יתן השי"ת שלא יורה שלא כדת.

אמרתי כבר כמה פעמים, שימצאו אם אמרתי פעם יש איזה דבר נגד התורה חלילה, נגד ההלכה, ארבעים וארבע שנה?! 

אלה המרצים החדשים, כל יום אנחנו מוצאים בהם דברי הבל וריק! (ראה דוגמא מהאחרונה...)

נמצא לפי זה כי אין הפירוש שהוא עצמו לא יחטא, לפי החסיד יעבץ, אלא שהשומעים לא יחטאו מחמת שלא הבינו היטב את הדברים, או מצד שהוא חלילה טעה בהוראתו.

מה הטעם? ש: 'אין מזכה הרבים בא לידי חטא!'

אומר החסיד יעבץ: 'כיוון שאדם הַמְּזַכֶּה אֶת הָרַבִּים מוסר את נפשו לאהבת הבורא! ואם הוא יחטא זאת תהיה סיבה שגם אותם אנשים אשר הוא מזכה אותם יחטאו, כוון שישימו את דבריו ללעג!! אז לכן הקב"ה שומרו שלא יחטא'.

מתוך השיעור: 'כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו' בית מדרש קהילות פז, בני ברק 17.05.2020.

 

יהי רצון: שזכות הדברים, יהיו לטובת נשמת החסיד יעבץ וירעיף עלינו מברכותיו מנוחתו עדן, אמן!

  •    שיתוף   
  • תגים:

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 09.05 18:01

    תודה רבה לכבוד הרב ב"ה יש התרגשות להיות סביב השמחה במהלך היום במיוחד בקיום המצוות היום לפני ההלל (ראש חודש אייר) שרתי בשמחה גדולה: "עבדו את ה' בשמחה!" והכל פשוט נפתח! הלב הוציא מעצמו פירושים לכל מילה משתדלים להקרין בבית והחוצה בכל דבר אתמול בטבריה (8.5.24) הרגשנו את השמחה בעצמותינו בריקודים הילדים לא זזו מהכיסא כשעתיים כל הדרשה:)

  • 09.05 17:38

    כבוד מורנו ורבנו הצדיק והחסיד מלך ישראל! בתאריך ט''ו אייר יום שני 20/05/19 הרצאה בבית שאן (shofar.tv/lectures/1246 מארגן הערב מתן מלכה) ראיתי את אבא שלו ובישר שב"ה מתן התחתן! ויש לו כבר 2 ילדים!! באופן אישי לא ידעתי שמתן מימן הערב להביא את הרב עד ההרצאה האחרונה בעיר (בית שאן) ו' באב 24/07/23 (shofar.tv/lectures/1536) ידידי ר' דניאל שמסור לך מאוד ושעובד עם הרב שאל אותי עליו - הבטחתי: שאם אדע משהו אעדכן. מעדכן, בשורות טובות! (אמן) מעבדך מבית שאן.

  • 09.05 17:17

    מורינו ורבינו! היום לקחנו את הרכב לטסט. חששתי מאוד כי היו בעיות בעבר... במהלך כל הטסט כשישבנו ברכב, שרתי כל הזמן: "עבדו את השם בשמחה" שוב ושוב, עד שבעלי ביקש שאפסיק כי הוא לא שומע את ההוראות מבחוץ חחח. בסוף ב"ה הרכב עבר את הטסט במהירות! וכמעט בלי תור! וכמובן ששרנו שוב ביחד מרוב שמחה! ישתבח ויתעלה שמו לעד!! תודה רבה לרב היקר שמאיר את דרכינו תמיד!

  • 09.05 17:16

    "עבדו את ה' בשמחה!" גם בהובלת D9...!

  • 09.05 17:16

    הרב, אתה פשוט האור של הדור ב"ה הרצאה בטבריה (8.5.24) חזקה! כל הנשמות - רקדו באולם כששמעו את קולך שר: "עבדו את השם בשמחה!" 💥⭐️ זה כמו טיל לנשמות ופוגע מושלם.

  • 09.05 11:04

    שלום כבוד הרב. חודש טוב ומבורך. תודה רבה על כל החסד שעשית איתנו. ב"ה אתמול הרצאה היתה מחזקת מאד! (טבריה 8.5.24) כמה חשוב לעבוד את השם בשמחה, השמחה לא ירדת ממני תודה רבה.

  • 09.05 11:04

    כבוד הרב אני חושב שהשיחה בטבריה - חייב כל יהודי לשמוע (טבריה - עבדו את השם בשמחה 08.05.2024 shofar.tv/lectures/1600) (מלבד שאר השיחות) ממש הפסד גדול! למי שלא יזכה לשמוע. אשריכם! איזה שמחה יש בשמים שמזכים יהודים לשמוח ולצאת מהצרות. ו: 'מגלגלים זכות על ידי זכאי!'.

  • 09.05 11:03

    ב"ה השירים והריקודים בהרצאות - מרוממים את הנפש ממש! (shofar.tv/videos/17141)

  • 09.05 11:02

    שלום כבוד הרב, רציתי לומר לכם תודה רבה על הספר: 'בטחוני בצורי הוא אוצרי' (shofar.tv/articles/14809) ב"ה זה רומם לי את הנפש ומשמח אותי וגם השירים שלך: 'ושמחת בימיך' (shofar.tv/videos/15558) והשיעורים שלכם על נושא השמחה (shofar.tv/videos/17144) תודה כבוד הרב...

  • 09.05 00:59

    מורנו ורבנו היקר יה"ר שהשי"ת ישמרך (אמן) תודה רבה-רבה-רבה על הרצאה כזו (טבריה 8.5.24) מרוממת ומחזקת בדיוק בזמן הנכון ב"ה כמה כוחות ואנרגיות הכנסת בנו חזרנו כל המשפחה פשוט שמחים ומאושרים, מודים להשי"ת הטוב שזכינו בך וששלח לנו שליח טוב איש אמת יחיד ומיוחד בדורו, מודים לך על כל השיעורים וההרצאות שמחזקים ומרוממים את הנפש ב"ה כל מילה חודרת פנימה יה"ר שהשי"ת הטוב ישמור לנו עליך מכל משמר (אמן) האוצר של הדור!!! נסיעה טובה ובטוחה (אמן) מחכים כבר להרצאה הבאה בעזרת השי"ת משפחת ש...

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים