טוען...

'לכתחילה' - המסלול שתעשה לעילוי נשמת יקיריך!

  פורסם בתאריך: 27.03.2023, 14:02 • מערכת שופר

בס"ד

בספר 'לכתחילה'

(לכתבה: 'מאמר נפלא! על 'שימוש חכמים' מתוך הספר 'לכתחילה' - לחץ כאן)

בכרך על 'בין אדם לחבירו', חלק: 'עשה טוב' פרק ב (עמ נא) מביא כמה דברים המועילים לע"נ.

תוכן ענינים: כיבוד הורים לאחר פטירתם / לימוד תורה / אמירת תהלים / קדיש / תפלה / הפטרה / זימון / צדקה / קניית ספרים / חיזוקים והנהגות טובות.

כיבוד הורים לאחר פטירתם

א. כל אשר בכוח הבן לעשות לעילוי נשמת הוריו ולמנוחתם בג"ע – יעשה במשך כל ימי חייו. [פלא יועץ, ערך בן].

ב. כשהבן עושה מעשה טוב, ראוי ונכון שיאמר שהוא עושה מעשה זה לע"נ ההורים. [שלמת חיים, סימן שכא. ואין זה נחשב שעושה 'שלא לשמה' כיון שמצות התורה לכבד את ההורים, והכל יעלה לנחת רוח לפניו יתברך שציוה על כך (שם)].

לימוד תורה

ג. המעלה הגדולה ביותר לנשמת הנפטר היא כאשר בניו לומדים תורה, ולימוד תורה מועיל שבעתיים מתפילה וקדיש (מדרש הנעלם, הובאו דבריו ביוסף אומץ (עמ' 331) קב הישר (פרק לה)).

ד. יש לבן להתאמץ לחדש חידושי תורה לאחר פטירת אביו (ובפרט בשבתות) כי אין ערך וגבול לכבוד שזוכה אביו ע"י זה בישיבה של מעלה. (יוסף אומץ, דיני שלושים ויב' חודש, ראה גם קב הישר, פרק לח' ודרך פקודיך מצוה לג).

ה. גם כאשר חתנו של הנפטר מחדש חידושי תורה – מעטרים את חמיו בכמה עיטורים בעולם האמת (יוסף אומץ, עמ' 331, קב הישר, פרק לה).

ו. ישתדלו הבנים לומר חידושי תורה בשם אביהם לאחר פטירתו (ירושלמי שקלים פ"ב ה"ה, שכל האומר דבר תורה בשם אביו שמת, שפתותיו דובבות בקבר).

ז. לימוד משניות עבור נפש המת, היא טובה עצומה בשבילו (ואמרו חז"ל, שאשר בן יעקב אבינו יושב על פתחו של גיהנם, וכל שלומדים משנה עבורו – מצילו מן הגיהנם, וזה מה שברכו יעקב אבינו ע"ה: 'מאשר שמנה לחמו' שמנה – אותיות משנה. אלף המגן (בסוף הספר) היו גדולים שכתבו זאת בצוואתם לבניהם: רעק"א (מכתבים סקע"ח א"ב) נתיבות המשפט, יסוד ושורש העבודה ועוד. בלימוד פרק שביעי דמסכת מקוואות – ישנה מעלה רבה. אלף המגן (שם).

אמירת תהלים

ח. אמירת תהלים לעילוי נשמת ההורים – היא טובה גדולה מאוד עבורם (אלף המגן, בסוף הספר).

ט. הרוצה לזכות את הוריו ולהגן עליהם לאחר מותם – יאמר מעט מזמורי תהלים ולאחריהם קדיש, וכך ראוי לנהוג כל יום מימי השנה (שיורי ברכה, סימן שעו, בשם ויקהל משה).

קדיש

י. אמירת קדיש מועילה להורים, הן להצילם מדינה של גיהנם, והן להעלותם מדרגה לדרגה בג"ע (אריז"ל, הובאו דבריו בשער הכוונות ובבן איש חי שנה א' ויחי אות יב).

יא. כשהבנים והבנות עושים מעשים טובים – טוב שיאמרו שעושים זאת לעילוי נשמת ההורים (שלמת חיים סימן שכא'); אולם בעת אמירת הקדיש – יכוונו לשם שמים, להלל, לשבח ולפאר את בורא עולם, וכוונה זו תועיל ממילא לנשמת ההורים (יד אליהו, לר"א רוגלר אב"ד קאליש, בצוואתו לבניו. ואפשר גם להוסיף כוונה משנית: לעילוי נשמת הוריו ולשם מצוות כיבודם. ואם כי בשמים אינם סובלים שום כוונה זרה, כי אם הכל לשם שמים, זה כולו לשם שמים, מאחר והוא יתברך שמו ציוה גם על כיבוד הורים, הג"ר יוסף חיים זוננפלד, שו"ת שלמת חיים, חלק ד' סימן ב, הובאו דבריו בשו"ת בצל החכמה חלק ח' סימן כח').

יב. מעלת אמירת קדיש על ההורים אינה רק בשנה הראשונה, אלא גם כעבור שנים רבות, כי אין ספור מדרגות ישנן בג"ע ('יש הטועים, שלאחר שעברו כמה שנים מפטירת ההורים, אינם אומרים קדיש, באומרים שהוריהם כבר יושבים בג"ע וזכו בדינם, ואינו כן, שאינם יודעים שגם בג"ע יש כמה מדרגות' קיצור השל"ה, סוף מסכת תענית).

תפלה

יג. התועלת בתפלת הבנים לפני התיבה – גדולה יותר מהתועלת שבאמירת קדיש יתום הנאמר לאחר התפלה (שכן עיקר קדיש יתום נתקן ליתומים קטנים שאינם יכולים להיות שליחי ציבור, שלחן ערוך סימן שעו' סעיף ד', ורמ"א ומשנה ברורה, סקל"ב ס"י, וערוך השלחן שם סעיף יב').

יד. תפילת ערבית לפני התיבה – מועילה מאוד להגן על ההורים (לפי שזמן תפילת ערבית הוא זמן שהדינים מתגברים בו, קיצור שלחן ערוך סימן כו' סעיף א, וחכמת אדם כלל קעא סעיף יב') ובמיוחד תפילת ערבית של מוצאי שבת (לפי שבשבת אין דנים את הרשעים בגיהנם, ובמוצאי שבת חוזרים הם לדינם, רמ"א סימן שעו' סעיף ד').

הפטרה

טו. בכוחה של אמירת ההפטרה ע"י יתום – להציל את הוריו מדינה של גיהנם (מדרש הנעלם, פרשת אחרי מות, מהרב ר' חיים ויטאל, שער הכוונות בשם האריז"ל, בבן איש חי, שנה ראשונה תולדות אכ"א, מובא שעליית הבן למפטיר – מועילה לנשמת המת, וק"ו אם הוא מפטיר בקרבנות המוספים, וק"ו אם הוא מפטיר ב'זכור' ו'פרה' שיש אומרים שהם דאורייתא). ונוהגים לומר את ההפטרה בכל שנים עשר חודש שלאחר פטירת ההורים (מטה אפרים דיני קדיש יתום שער ד סעיף ב).

זימון

טז. בשנה הראשונה שלאחר פטירת ההורים – זכות גדולה ותועלת רבה תהיה לנשמתם אם הבנים יזמנו בברכת המזון (פתחי תשובה, סימן שעח' סעיף קטן ג', שו"ת שבות יעקב חלק א' סעיף קטן ב').

צדקה

יז. נתינת צדקה ע"י הבנים לזכות הוריהם – מועילה מאוד לעילוי נשמתם (רמ"א, סימן רמט' סעיף טז').

יח. כשהבן מחלק צדקה לעילוי נשמת הוריו, עיקר כוונתו תהיה לשם קיום מצוות צדקה, ואפשר גם להוסיף כוונה לעילוי נשמת הוריו ולשם מצוות כיבודם (הג"ר יוסף חיים זוננפלד, שו"ת שלמת חיים חלק ד' ס"ב, הובאו דבריו בשו"ת בצל החכמה חלק ח' סכ"ה).

קניית ספרים

יט. אם היתומים רוצים לתת ממון לעילוי נשמת הוריהם, טוב יעשו אם יקנו ספרים וגמרות, ויכתבו עליהם שהוא לזכר נשמות הוריהם, ובזה מתעלה נפש ההורים מאוד (אהבת חסד, חלק ב' פרק טו' בהערה).

חיזוקים והנהגות טובות

כ. כל אדם יבקש מבניו ובנותיו שלאחר מותו יתחזקו במצוה מסויימת, וכשיתאמצו בכך – יהיה לו עילוי נשמה עוד יותר מאמירת קדיש (קיצור שולחן ערוך סימן כו' סעיף כב'). כן ינהג אדם שיש לו רק בנות, שיבקש מהן להתחזק במצוה מסויימת (שם).

כא. אב שציוה את בניו לפני מותו ללכת בהנהגות טובות וישרות ופירט להן את רצונו – מצוה עליהם לקיים את דברי המת, וקיום צוואה זו יעמוד לנשמת האב, משום ד'ברא מזכה אבא' (ופשוט שמדובר באב שביקש מצאצאיו לעשות דברים המקובלים אצל אנשים כמותם, ואפילו כשהם ממידת חסידות. אבל אם האב ביקש דברים מופרזים, כגון; להתפלל ליד קבר רחוק או לטבול הרבה טבילות כל יום וכדומה, יש להתייעץ עם ת"ח 'לדעת עד כמה הדברים מגיעים' משפטי השלום פרק כא' סעיף ל').

 

וב"ה ב'שופר' - ארגון להפצת יהדות

ישמחו הנציגים היקרים הי"ו לעזור בבחירת מסלול

בכדי שתוכלו לעשות לעילוי נשמת יקירכם ולהעלותן בס"ד לדרגה הכי גבוהה שניתן! 

למשל;

* משניות - תלמידי הת"ת הישיבה הכולל ועוד... נבחנים בכל שבועיים על פרקי משניות בע"פ + מבחן בהבנה! ראה כתבה 'ספרית הילדים').

* קדיש - ע"י הרב שליט"א לאחר כל 'נציב יום' בבוקר – כתבה לנציב יום. ראה כתבה '19 מצוות בקדיש בכוונת הלב'.

* לימוד וחידוש תורה - ע"י שיעורי כבוד הרב שליט"א מבית מדרש קהילות פז, ואו בהרצאותיו ברחבי הארץ. ראה כתבה: 'מהן ה-35 מצוות שמקיים הדרשן בכל הרצאה!'.

* תהלים - בכל שבת מתקיים אמירת תהילים ע"י תשב"ר בבית כנסת 'קהילות פז' (שעון קיץ: 14:00 שעון חורף 13:00).

* זימון – בכל שבת בסעודה שלישית שבבית מדרש קפז' – ראה כתבה.

* צדקה - קופות צדקה – ראה כתבה.

* קנית ספרים - הלכה, מוסר, ספרי יסוד, סט: 'לכתחילה', סט 'ישמחו במלכותך' הקמת ספריה לילדים... הספרים המרתקים 'שלום ואושר בבית היהודי' ו: 'להתעלות'ועוד...

* חיזוקים והנהגות טובות; חצי שעה לנשים, שעתים לגברים, סיום התנ"ך, סיום השס בגרסא, תענית 40 יום, לימוד חפץ חיים שמירת הלשון (בזכות סדרת השיעורים 'סמא דחיי'), קבלת שבת מוקדם ועוד הכנות לשבת המלכה (בזכות סדרת השיעורים 'ישמחו במלכותך'), כיבוד אב ואם, לדון לכף זכות את החבר, להכיר טובה! תפילות וברכות בכוונת הלב, ועוד...

* הפטרה – בימי השבתות ע"י כבוד הרב שליט"א בבית מדרש קפז'.

 

לכתבה: 'המסלולים לעולם הבא' - לחץ כאן.

לביצוע תרומה - לחץ כאן.

אשריו של מי שיקח ויזכה לאחרים עמו - לטובת נשמת קרוביו!

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 09.05 18:01

    תודה רבה לכבוד הרב ב"ה יש התרגשות להיות סביב השמחה במהלך היום במיוחד בקיום המצוות היום לפני ההלל (ראש חודש אייר) שרתי בשמחה גדולה: "עבדו את ה' בשמחה!" והכל פשוט נפתח! הלב הוציא מעצמו פירושים לכל מילה משתדלים להקרין בבית והחוצה בכל דבר אתמול בטבריה (8.5.24) הרגשנו את השמחה בעצמותינו בריקודים הילדים לא זזו מהכיסא כשעתיים כל הדרשה:)

  • 09.05 17:38

    כבוד מורנו ורבנו הצדיק והחסיד מלך ישראל! בתאריך ט''ו אייר יום שני 20/05/19 הרצאה בבית שאן (shofar.tv/lectures/1246 מארגן הערב מתן מלכה) ראיתי את אבא שלו ובישר שב"ה מתן התחתן! ויש לו כבר 2 ילדים!! באופן אישי לא ידעתי שמתן מימן הערב להביא את הרב עד ההרצאה האחרונה בעיר (בית שאן) ו' באב 24/07/23 (shofar.tv/lectures/1536) ידידי ר' דניאל שמסור לך מאוד ושעובד עם הרב שאל אותי עליו - הבטחתי: שאם אדע משהו אעדכן. מעדכן, בשורות טובות! (אמן) מעבדך מבית שאן.

  • 09.05 17:17

    מורינו ורבינו! היום לקחנו את הרכב לטסט. חששתי מאוד כי היו בעיות בעבר... במהלך כל הטסט כשישבנו ברכב, שרתי כל הזמן: "עבדו את השם בשמחה" שוב ושוב, עד שבעלי ביקש שאפסיק כי הוא לא שומע את ההוראות מבחוץ חחח. בסוף ב"ה הרכב עבר את הטסט במהירות! וכמעט בלי תור! וכמובן ששרנו שוב ביחד מרוב שמחה! ישתבח ויתעלה שמו לעד!! תודה רבה לרב היקר שמאיר את דרכינו תמיד!

  • 09.05 17:16

    "עבדו את ה' בשמחה!" גם בהובלת D9...!

  • 09.05 17:16

    הרב, אתה פשוט האור של הדור ב"ה הרצאה בטבריה (8.5.24) חזקה! כל הנשמות - רקדו באולם כששמעו את קולך שר: "עבדו את השם בשמחה!" 💥⭐️ זה כמו טיל לנשמות ופוגע מושלם.

  • 09.05 11:04

    שלום כבוד הרב. חודש טוב ומבורך. תודה רבה על כל החסד שעשית איתנו. ב"ה אתמול הרצאה היתה מחזקת מאד! (טבריה 8.5.24) כמה חשוב לעבוד את השם בשמחה, השמחה לא ירדת ממני תודה רבה.

  • 09.05 11:04

    כבוד הרב אני חושב שהשיחה בטבריה - חייב כל יהודי לשמוע (טבריה - עבדו את השם בשמחה 08.05.2024 shofar.tv/lectures/1600) (מלבד שאר השיחות) ממש הפסד גדול! למי שלא יזכה לשמוע. אשריכם! איזה שמחה יש בשמים שמזכים יהודים לשמוח ולצאת מהצרות. ו: 'מגלגלים זכות על ידי זכאי!'.

  • 09.05 11:03

    ב"ה השירים והריקודים בהרצאות - מרוממים את הנפש ממש! (shofar.tv/videos/17141)

  • 09.05 11:02

    שלום כבוד הרב, רציתי לומר לכם תודה רבה על הספר: 'בטחוני בצורי הוא אוצרי' (shofar.tv/articles/14809) ב"ה זה רומם לי את הנפש ומשמח אותי וגם השירים שלך: 'ושמחת בימיך' (shofar.tv/videos/15558) והשיעורים שלכם על נושא השמחה (shofar.tv/videos/17144) תודה כבוד הרב...

  • 09.05 00:59

    מורנו ורבנו היקר יה"ר שהשי"ת ישמרך (אמן) תודה רבה-רבה-רבה על הרצאה כזו (טבריה 8.5.24) מרוממת ומחזקת בדיוק בזמן הנכון ב"ה כמה כוחות ואנרגיות הכנסת בנו חזרנו כל המשפחה פשוט שמחים ומאושרים, מודים להשי"ת הטוב שזכינו בך וששלח לנו שליח טוב איש אמת יחיד ומיוחד בדורו, מודים לך על כל השיעורים וההרצאות שמחזקים ומרוממים את הנפש ב"ה כל מילה חודרת פנימה יה"ר שהשי"ת הטוב ישמור לנו עליך מכל משמר (אמן) האוצר של הדור!!! נסיעה טובה ובטוחה (אמן) מחכים כבר להרצאה הבאה בעזרת השי"ת משפחת ש...

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים