טוען...

יום השנה: רבי ישראל סלנטר זצוק"ל

  פורסם בתאריך: 05.02.2024, 14:30 • מערכת שופר

יום השנה לפטירת הגאון ר' ישראל סלנטר זצוק"ל מייסד תנועת המוסר

כה' בשבט

ב"ה פורסם בגליון 'גנזי המלך' (מספר 222) פרשת כי תבוא, מאמר הכנה ליום הדין על קטע התפילה המוקדש בימים הנוראים: 'זָכְרֵנוּ לְחַיִּים. מֶלֶךְ חָפֵץ בַּחַיִּים' ולכאורה נשאלת השאלה: מה ההצדקה לבקש חיים? ר' ישראל מסלנט מצא דרך אחת, שתהיה לנו זכות לחיים!

להורדת הגליון - לחץ כאן.

וכן בפרשת פנחס, גליון מספר 65:

מעשי גדולים

רבי ישראל סלנטר היה אומר: "אין אדם מת מרעב אלא מ...כבוד"

בקובנה הלך לעולמו אחד מנכבדי ועשירי העיר שירד מנכסיו ונתרושש עד כדי ככר לחם. בני העיר שליווהו היו מתיפחים ומקוננים את האיש שמת מרעב!

העיר על כך רבי ישראל סלנטר: "אין אדם מת מרעב, אלא מן הכבוד", שאילו היה מתגבר והיה מבין שהגיע ל'ההכרח לא יגונה' – היה פושט ידיו ולא היה מת ברעב.

באחד הימים התקיימה אסיפה סוערת בענין נחוץ מאד בבית אחד מגודלי הדור. אמר בה רב אחד את דעתו ובתוך הדברים השמיע לאמר: "הלא תבינו שאין כאן שאלה של כבוד מדומה, כי מה יאבה אדם זקן לאחר שבעים שנה? - 'כבוד'?".

מיד כשגמר פיסקה זו, קם רבי לייב חסמן כארי במלא קומתו: "ואני אומר, כי המתאוה לכבוד קודם שהגיע לשבעים שנה בגבול וחשבון, תאב הוא לאחר שבעים שנה ל'כבוד' בלא קצבה! בלא סוף! בלא חשבון"! 

להורדת הגליון - לחץ כאן.

 

הגמרא אומרת (כתובות ק"ה:): 'אמר אביי: "האי צורבא מרבנן דמרחמין ליה בני מתא, לאו משום דמעלי טפי, אלא, משום דלא מוכח להו במילי דשמיא" ' – (הת"ח שבני עירו אוהבים אותו, לא משום שהוא מעולה יותר אלא מפני שהוא לא מוכיח אותם בדברי שמים). 

סיפר לי (להרב שלמה לוינשטיין) הרב יוחנן דוד סלומון: בקהילה אחת התפנתה משרת רב וראשיה בחנו מספר רבנים. אחד המבחנים – לתת דרשה לפני חשובי הקהל. אחד הרבנים המועמדים למשרה, החל לדבר על שרשרת הנסים והנפלאות שנעשו במלחמת המפרץ. הרב מנה את הנסים אחד לאחד וכל כך שכנע בדבריו, עד שלקהל היה נראה שבעבור זה יבקש מהם הרב שלא לדבר בזמן אמירת ה'קדיש'...

ברם, הרב המשיך למנות ולפרט את הנסים והקהל כבר חש שהנה הוא עומד להגביה את סף הדרישות ומיד עוד יצא בהכרזה להפסיק לקרוא עתונים...

אך לרב היתה מטרה אחרת! הוא רצה להבחר לרב ולכן אמר: "ומה נעשה עכשיו למען ד', שעשה לנו כאלו נסים ונפלאות"?!

ומיד ענה: "הבה נפצח ברקוד למען ד' "...

ובאמת, כבר באותו ערב נבחר הרב הנ"ל למשרת רב הקהילה...

מכאן מובנים דברי הגמרא שאם יש 'צורבא מרבנן דמרחמין ליה בני מתא' שבני עירו אוהבים אותו - אות וסימן הוא 'משום דלא מוכח להו במילי דשמיא' שאינו מוכיח אותם. וזהו רב "ידידותי לסביבה"...

רבי ישראל סלנטר אומר: שכל רב שלא מנסים לנשל אותו ממשרתו - סימן שהוא לא רב!

אומר ה'תפארת יהונתן': כיון שפנחס יצא כנגד רבים ועשה מה שצריך, הבטיח לו ה'; "הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם" (במדבר כה, יב)

 

וכן 7 סרטונים:

חלומות של ביטחון

אמרו לפני מלכויות כדי שתמליכוני עליכם (ר' ישראל מסלנט)

גדול הדור, ר' ישראל מסלנט לא הגיע לתפילת כל נדרי בבית הכנסת. היכן היה?!

עצת רבי ישראל מסלנט בענין חיוב עשית המצוות 'לשמה'

מדוע התעלף רבי ישראל מסלנט?! [סיפור מדהים]

שלושה תלמידים גאוני עולם היו לרבי ישראל סלנטר זצ"ל...

מדוע רבי ישראל מסלנט זצ"ל לא למד קבלה?

 

ובשיעור 'מעלת הסיפור במעשה הגדולים',

בקלעצק התגורר יהודי שהכיר את רבי ישראל סלנטר ואת רב נחומק'ה מהורודנא, מפעם לפעם היה הג"ר אהרן יושב ומבלה עמו שעות ארוכות, מקשיב בהתענינות יתירה לכל פרט שנזכר האיש, ממה שראה ושמע אצלם. גם ידוע שהג"ר אהרן נהג ביום טוב לספר סיפורים מגדולי ישראל.

ביומנו של הגה"צ ר' בן ציון ברוק זצ"ל היה כתוב: שמעתי שהיו אומרים בסלבודקה שר' איצלה פטרבורגר היה חוזר בעל פה סיפורי מעשיות ששמע מרבו הגה"צ ר' ישראל סלנטר זצ"ל, ששמע מרבו הגה"צ ר' יוסף זונדל ששמע מרבו הגר"ח מוולוז'ין, וכשנולד לר' ישראל בן, בלילה שלפני הברית מילה ישב כל הלילה וסיפר מעשיות ששמע מרבו. 

והרצאה: בני ברק - מלחמת רבי ישראל סלנטר בגזרות הצאר ניקולאי והמשכילים 27.04.2020

ועוד ועוד....

יהי רצון: שנזכה לדבוק במידותיו הטובות! ויהיה מליץ יושר עבורנו לגאולה שלימה ברחמים מהרה - אמן!

  •    שיתוף   
  • תגים:

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 12.05 10:40

    שבוע טוב. לרב אמנון יצחק היקר תודה רבה על השיעורים שלך, בעיקר אני אוהבת ת'שאלות והתשובות שלך.

  • 11.05 21:46

    ב"ה תבורך🙏🏻תבורך🙏🏻הרב שבת שלום ומבורך 🌹🌹🌹🌹 ממש מרגש כמה אנשים יודעים להעריך את כל העזרה שאתה עושה לעם ישראל. השם יתברך 🙏🏻 יזכה אותך ואת כל הקרובים אליך לישועות וברכות מהשם יתברך🙏🏻 ויה"ר שכל משאלות לבכם יתגשמו לטובה אמן.

  • 11.05 21:46

    שלום לכבוד הרב! בהמשך לשיעורי כבוד הרב על השמחה (shofar.tv/lessons/17147), כשלוש שעות לפני כניסת השבת נתקענו ללא חלב לילדים ולנו הסתובבתי למעלה מחצי שעה לחפש חלב ברחבי איזורינו בבני ברק מסתבר מכמה סוחרים בחנויות שיש חוסר רציני בחלב בכשרות עדה חרדית של תנובה בלבד שרק זה מה שאנחנו שותים בקפ"ז. שרתי בדרכי עבדו עבדו.. לא התייאשתי ועשיתי סיבובים בשמחה! בסופו של דבר אכן מצאתי מינימרקט אחד שנשאר לו כמה שקיות אחרונות שהוא גם היה האחרון באיזורנו שאני מכיר לפני החזרה הביתה! ב"ה קניתי מספיק חלב לכמה ימים טובים "בשמחה ובטוב לבב" כפי שכבוד הרב לימד אותנו תודה רבה לרב על הלימוד הנפלא שבין דבר גדול, בין דבר קטן שאנחנו צריכים כמו חלב סך הכל, ניתן להשיג אם רק נהיה בשמחה גמורה ונשיר! שבת שלום ומבורך לכבוד הרב ומשפחתו דוד ביטון.

  • 11.05 21:45

    כבוד הרב, שיהיה שבת מבורכת (אמן) בעודי שומעת את השיעור של השמחה (shofar.tv/lessons/17147) לפתע היתה אזעקה בעירנו - התחלתי לרקוד משמחה! הילדים שהיו רגילים להיות חיוורים - החלו לצחוק ושמחו בממ"ד פעם ראשונה בחיים!

  • 11.05 21:44

    שלום עליכם רבנו, ב"ה היום מוקדם יותר ירד החום לתינוק והוא מרגיש טוב יותר, שרנו סביבו: "עבדו-עבדו-עבדו את השם בשמחה!" והנה ברכת הרב ויישום לימודי קודשו - פעלו ישועה. תודה רבה רבה שבת מבורכת ושמחה.

  • 10.05 16:14

    ישתבח שמו לעד מלכנו איזה כיף להיות יהודי 🙏🏼 תודה רבה כבוד הרב שאתה מלמד אותנו תורה ומסייע לנו להבין את הזכות שזכינו לה שאנחנו הילדים של הקדוש ברוך הוא ויש לנו אין סוף סיבות לשמוח 😃😁 יהי רצון שהשי"ת יברך אותכם בכל הברכות כולם בשמחה בבריאות בשפע ובטוב לבב אמן שבת שלום ✨

  • 10.05 16:12

    כבוד הרב הרב אמנון יצחק שליט"א שבת שלום שמחה ומבורכת (אמן) לפני שעה נפל החשמל ברחוב שלי (ל"ע) ב"ה מיד זכרתי את דברי רבנו על היצר הרע שרוצה לעצור אותי מהכנות שבת מיד קמתי ושרתי: "עבדו את ה' בשמחה!" ורקדתי לא עבר מספר דקות והחשמל חזר תודה להשי"ת על הזכות להיות שייכים לצדיק אמת תודה רבה כבוד הרב.

  • 10.05 15:29

    שלום כבוד הרב, יש סיסמא חדשה בביתנו בזכות כבוד הרב, הבת שלי התלוננה בפני שאחותה נותנת לה "גבסות", אמרתי לה יש לי רעיון, מהיום כשהיא נותנת לך גבסות, את אומרת "אי" וקופצת משמחה ושרה: "עבדו את ה' בשמחה". היא סיפרה לי הבוקר, שאחותה נתנה לה גבסה והיא רקדה ושרה "עבדו את ה' בשמחה", וזה עבד ועוד איך עבד, במקום שתתפתח מריבה וויכוח כמו תמיד, נהיה הפוך, ברוך הוא וברוך שמו, שזכינו בעצות ורעיונות מכבוד הרב, שיהיה שבת שלום ומבורך (אמן), תודה רבה רבה על הכל.

  • 10.05 15:29

    אין ספק שהדגש שהרב היקר מייחס חשיבות עליונה לנושא השמחה, זהו שובר שוויון שמסייע לכל אדם לצלוח את כל אתגרי החיים. במקרים רבים שמעתי את הרב היקר מעביר מסרים על חשיבות השמחה לציבור. בסדרה הנוכחית נושא זה הוא מרכזי. בנוסף, הרב היקר מעביר את המסר לתפיסתי בשליחות שמושפעת מגורמים שונים (אמת, שליחות ועוד). יישר כח עצום! בהזדמנות זו אני מאחל לרב היקר: המשך הצלחה וברכה גדולה בהמשך. 🌹שבת שלום ומבורך לרב היקר🌹 (אמן).

  • 10.05 15:28

    רבנו אתה עושה כל כך טוב על הנשמה אני פשוט "מת" עליך כן יותר נכון ב"ה חי בזכותך ומקשיב לך יום ולילה יה"ר שהשי"ת יתן לך שנים ארוכים שנוכל להנות מחוכמתך עוד שנים רבות 🙏❤️ (אמן)

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים