טוען...

צרות ממידת הרחמים | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 04.01.2019, שעה: 07:37

הורדת MP4 הורדת MP3


נציב יום לעילוי נשמת המנוחה אורה בת ברכה נעמי מנוחתה תהא עדן זכותה גדולה מאד שחיברה את קהילות פז יותר בתעניות, במצוות, בחסדים והרבה אנשים התעוררו בתשובה לזכותה, הדרשה תהיה בשבילה.

כל הצרות הם ממידת הרחמים.

 "ואראה אל אברהם אל יצחק ואל יעקב באל שדי ושמי אדני לא נודעתי להם" איתא במדרש רבה, אמר לו הקב"ה למשה חבל על דאבדין ולא משתכחין, חבל על אלה שהם אובדים, נפטרים מן העולם ולא משתכחין, לא נמצאים, חבל על אלה שהם כבר לא נמצאים מי? האבות הקדושים.

הרבה פעמים נגלתי לאברהם יצחק ויעקב באל שדי ולא הודעתי להם את שמי כי שמי אדני כשם שאמרתי לך, ולא הרהרו אחר מדותי, אמרתי לאברהם קום התהלך בארץ לאורכה ולרוחבה, ביקש לקבור שרה ולא מצא עד שקנה בדמים ולא הרהר אחר מדותי. ה' אמר לו לך, תתהלך בארץ לאורכה ולרוחבה כי לך אתננה, והוא מחפש קבר לקבור את שרה ולא מוצא עד שהיה מוכרח לקנות אותו בדמים רבים ולא הרהר אחר מדותי. איפה ההבטחה כי לך אתננה? אמרתי ליצחק, גור בארץ הזאת כי לך ולזרעך אתננה ביקש לשתות מים ולא מצא, אלא ויריבו רועי גרר עם רועי יצחק, עוד רבים על המים כל הארץ שלו, ולא הרהר אחר מדותי. אמרתי ליעקב, הארץ אשר אתה שוכב עליה לך אתננה, ביקש מקום לנטות אהולו ולא מצא, עד שקנה במאה כסיתא ולא הרהר אחר מדותי. ולא שאלני מה שמי כשם ששאלת אתה, ואתה תחילת שליחותי אמרת לי מה שמו, ולבסוף אמרת ומאז באתי אל פרעה הרעת לעם הזה והצל לא הצלת. קשה, קשה, קשה לכאורה להבין מה קובלנה על משה רבינו ע"ה למה הקב"ה מתרעם על משה רבינו? מה חטא בזה שהוא התאונן לפני הקב"ה על ישראל הנתונים בצרה גדולה, ועל קושי השעבוד ההולך ומחמיר מיום ליום וכי זה דומה לעניינים של האבות, שהם לא הרהרו אחר מידות ה' בחייהם הפרטיים. באופן כזה בוודאי גם משה לא היה מתרעם והיה מקבל באהבה ובשמחה את הייסורים, הרי הוא עזר לטמון את המצרי שהכה את העברי בשביל זה הוא היה צריך לגלות ל60 שנה לפי האברבנאל, הוא התרעם? הוא לא התרעם. וכשיתרו שם אותו 10 שנים בכלא הוא התרעם? הוא לא התרעם. אז בעניינים הפרטיים משה רבינו לא מתרעם, אבל לא כן בצרות של הכלל דווקא אז אסור למנהיג לעבור בשתיקה ולקבל באהבה את צרות עמו. אז במה הוא מנהיג? אילו היה שותק, היה חוטא, כי איך המנהיג יכול לראות באובדן עמו? וזה רצונו של הקב"ה, רצונו של הקב"ה שיעכבו אותו, כמו שאב מכה את בנו רוצה שאחרים יבואו ויעכבו אותו, כי הקב"ה גוזר והצדיק מבטל. וכן שבנ"י חטאו בעגל, אמר משה למה אדני יחרה אפך בעמך? ולא מצינו שהקב"ה התרעם על זה אז מה קורה? למה פה כן ולמה שם לא? אלא נראה לאמור שהטענה למשה לא הייתה על שצעק על צרת עמו מתוך מרירות הלב אלא על מה? מאה שקלים.. על הביטוי "למה הרעותה לעם הזה" אמר לו הקב"ה אתה מהרהר אחר מדותי? הרי במידות של הקב"ה אין רע כל מה דעביד רחמנא לטב עביד, שצעק להקב"ה למה למה יחרה אפך בעמך, לא התרעם הקב"ה כי הצדיק צריך לצעוק ולבטל גזירות, אבל מה שאתה אומר למה הרעותה שעשיתי רע? בזה אתה מהרהר אחר מידותי. האבות הבינו כי כל מה דעביד רחמנא לטב עביד ואתה מהרהר אחר מדותי שאני עושה רע? זה לשון לדבר ככה להקב"ה?

 והנה אורחת ישמעאלים וגמליהם נושאים נכות וצרי ולוט. מפרש רש"י, למה פרסם את משאם? מה אכפת לנו מה הם נושאים? להודיע מתן שכרם של הצדיקים, שכרו של יוסף, שאין דרכם של ערביים לשאת אלא נפט ועטרן, שריחן רע, ולזה, ליוסף נזדמנו בשמים, שלא יזוק מריח רע עד שהוא ירד למצרים מספר ימים, אם הוא יהיה כל הזמן על גמלים שהם נושאים ריח רע כל הדרך עם מכלית דלק באף זה לא.. לא כל כך.. סחרחורות זה.. אמר על זה הסבא מקלם רבי שמחה זיסל זצ"ל רואים מזה עד כמה הייסורים ניתנים בחשבון ובמידה, לפני רגע רצו להרוג אותו אחרי רגע מכרו אותו להיות עבד, שפל, לערוות הארץ, למצרים, אבל זה הוא צריך לעבור, אבל להריח ריח רע זה לא היה בחשבון, זה לא מגיע לו. אז בתוך כל הצרה הזאת של המכירה מה שלא מגיע לא מגיע.. לא מגיע.. יוסף סבל ייסורים נוראיים והצער הזה של ריח רע לא מגיע לו, עשה הקב"ה שערביים הללו שדרכם לשאת דברים שריחן רע, שעכשיו יישאו דברים שריחן טוב, כדי שהוא לא יוזק מהריח הרע, כי מה שאדם לא צריך לסבול אינו סובל אפילו כל שהוא.

הגאון רבי יצחק מאיר בן מנחם זצ"ל אומר שבפרשת בהעלותך שבנ"י ביקשו בשר והקב"ה אמר יתקדשו למחר, רש"י אומר הזמינו עצמכם לפורענויות, רוצים בשר אה? אין בעיה יהיה לכם בשר עד שיצא לכם מהאף, אבל אין בעיה תכינו את עצמכם לפורענויות. מה כתוב בסוף? ואף אדני חרה בהם ויך בעם מכה רבה, ובכל זאת כתוב "וכאמתיים על פני הארץ" השלו, עף בגובה אמתיים, מטר ועשרים, בגובה של הלב, למה? מפרש רש"י פורחות בגובה עד שהן כנגד ליבו של אדם כדי שלא יהיה טורח באסיפתן, לא להגביה ולא לשחוט, טרינג טרינג טרינג טרינג טופס כמה שהוא רוצה, כמה אתה רוצה לאכול? טרינג טרינג טרינג.. לא צריך להתכופף, לא צריך להגביה את היד, לא מטריח אותם הקב"ה אף על פי שהקב"ה גזר עליהם כליה, מחמת אותו דבר עצמו, בכל זאת מה שהם לא צריכים לסבול דואגים בשמים שלא יסבלו עד כדי כך שלא יהיה להם טורח באסיפתן.

נו, אז רואים ממכירת יוסף שהוא הגיע למצרים עם בשמים, בפרשת בהעלותך פרשת השליו למדנו שהקב"ה נותן לאדם ייסורים ומראה לו שהייסורים הם טובים לו והייסורים הם מידת הרחמים, מפני שהקב"ה אוהב אותו כי באותו הזמן הוא מראה לו שהוא דואג גם על דבר קטן שלא יריח ריח רע, ושלא יהיה לו טרחה באסיפתן מפני שהצער הזה לא נחוץ למרק את עוונותיו, מה שלא צריך לא צריך, זה עדות על כל הייסורים שהם ממידת הרחמים. כי הוא רואה שהקב"ה לא הסיר טובו ממנו, זה לא לתת מכה ויאלה צפחה וכו' וכו' וכו' אין דבר כזה, אין דבר כזה, לכן כתוב "הצור תמים פועלו כי כל דרכיו משפט, אל אמונה אין עוול צדיק וישר הוא" מה זה הצור? ומה זה ואין עוול? הקב"ה לא עושה עוול, עוול זה אם עושים דבר שלא מגיע לבן אדם, הוא לא עושה עוול, למרות שהוא צור, למה הפסוק פה אומר שהקב"ה הצור תמים פועלו? צור, זה סלע גדול, חזק, נוקשה, עכשיו תארו לכם שיש נמלה וצריך להנחית את הצור על הנמלה אבל לפגוע לה רק ברגל השמאלית, איך עושים כזה דבר? סלע, לך תפגע עכשיו רק ברגל השמאלית ואל תיגע בכל הגוף ומה גודלה? מי... איך? חחח ואם הוא יפגע גם ברגל הימנית זה עוול כי מגיע לה רק בשמאלית, עכשיו תחשבו על הדימוי, מה הקב"ה יותר גדול מצור לא? מה זה השמש, מה זה הירח, מה זה הגלקסיה? איזה גודל זה? אומרים שאם מטאור יגיע בגודל כזה וכזה כבר יפרק את כל כדור הארץ, מטאור קטן לא.. לא רציני, אז מה זה הצור? מה זה הקב"ה? ומה זה בן אדם? זה אפילו לא נמלה למה? אם אתה עולה למעלה באוויר למטוס אתה רואה בכלל אנשים? אתה לא רואה אותם, אני מפה יכול לראות נמלים, אבל משמה לא רואים, ואיפה הוא נמצא? אז מי אתה בכלל? הוא צריך לתת לך מכה רק שיהיה לך ציפורן חודרנית ברגל השמלאית, לא כלעאה בכל הרגל, רק בציפורן, זה לא הצור? ואין עוול? אז איך אפשר להגיד שהקב"ה חלילה נותן מכות סתם? כאילו מה צפחות הוא נותן? סתם נותן? אין דבר כזה. לכן רואים שבכל הצרות של הכלל שהקב"ה עושה, באותו הזמן עושה הרבה טובות, בתוך הצרות הוא עושה הרבה טובות, בכדי נבין שהכול מצד הטוב והרחמים.

רבי מחפוד שביתו נלקחה הלילה, ראה הרבה טוב בתוך הצרה הזאת שהבת נלקחה, כמה עמדו לימינו, כמה התפללו, כמה צמו, כמה פעלו, ואפילו הניעו את המנתחים, ואת הרופאים הכי בכירים, את הבודקים שיכולים לבדוק בדיוק את מיפוי המוח, ואנשים התגייסו, והרב פירר והרב זה.. וכל מיני.. כולם השתדלו לעשות כל מה שרק אפשר בתוך כל הבלגן שבית החולים לא רצה להחיות את הילדה הזאת. והוא ראה פה, בתוך כל הגזירה הזאת, שאנחנו לא יודעים את פישרה, רק בשמים יודעים כמה היא הטיבה לעמ"י בכלל, אבל בתוך כל זה הוא ראה הרבה הרבה טוב, והוא אמר לי עכשיו אני יכול לגלות, הוא אמר לי תאמין לי שאין לי בעיה עם מה שהקב"ה מחליט, ואם חלילה קורה מה שקורה, אני מוכן ללבוש חליפה והכל ולפצוח בשירה, אין לי שום בעיה עם מה שהקב"ה גוזר, מה אתה אומר? אמרתי לו אסור לך, זה יוהרה, אתה יכול לקבל את הגזירה לברך ברוך דיין האמת בשמחה, זה כן זה כתוב, אבל לעשות מעבר לזה לא. ומי שראה אותו בלוויה הוא לא בכה, חיזק את כולם יותר ממה שחיזקו אותו, כל הצרות הם ממידת הרחמים, רק מה אנחנו לא יודעים, כמה צרות אנחנו מזמינים לעצמנו בגלל שאנחנו לא הולכים בדרך הנכונה, אבל אפשר לראות בתוך זה כמה טוב עדיין יש, כי מה שלא מגיע לא מקבלים ואם מקבלים זה רק מה שמגיע.

רבי חנניא בן עקשיא אומר רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר אדני חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר.

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 28.03 08:22

    שלום כבוד הרב. אני מאמץ את הלימוד שאמרת לגבי הלכות פסח. תודה רבה הרב🙏🏻🌹

  • 28.03 01:35

    שלום לכבוד הרב! תודה על ההרצאה המחזקת (גבעתיים - כוחו של הרגל לרעה ובטובהshofar.tv/lectures/1594 28.03.2024) בעזרת השי"ת בעלי ואני מקבלים להשתתף בהפצת הספר 'בכור ההיתוך' (shofar.tv/articles/14830) ספר שקראתי לפני כ-10 שנים! ומאוד חיזק אותי ואת בעלי בקשר לאכילת בשר; מה עונשו של מי שאוכל ואו מאכיל בשר נבילות וטריפות! (רח"ל) מאוד ממליצה לכולם לקרוא, תודה שוב לרב שמחזק אותנו ודואג לעולם הבא שלנו 🙌🏼

  • 27.03 14:05

    תודה רבה על פעולתכם למען קדושת עם ישראל - עלו והצליחו!

  • 26.03 11:55

    שלום לכבוד רבנו היקר רציתי לספר לרב (וכן להודות לו) על העצה שהרב אומר להרבה אנשים בזמן האחרון: ללכת לכותל שלושה ימים רצוף ולגמור שם כל יום ספר תהילים שלם ולבקש - ורואים ישועות! אז ב"ה עשיתי את העצה ובראש חודש האחרון הלכתי שלושה ימים רצוף! ועמדתי בזה וקיבלתי ישועה גדולה!! שרכב שהרבה זמן כבר רוצה למכור והיה עליו שיעבוד לכן היה קשה למצוא קונה שיסכים שיהיה תהליך של יומיים עד שהעיסקה נגמרת ועוד שיעביר את הכסף מראש - וברוך השם סיימתי את זה! ביום שלישי ולמחרת כבר דיבר איתי קונה שרצה להגיע כבר ביום חמישי שאחריו ולקחת את הרכב ורק עניין טכני גרם שנחכה עד שבוע שלאחר מכן וכן הוא הגיע ביום ראשון ולקח את הרכב והעיסקה נגמרה בצורה מוצלחת ביותר! רציתי לספר לרב על הישועה הגדולה כבר בסיום העניין עם הרכב, אבל ב"ה בד בבד נכנסו הצעות עבודה טובות מאוד (כאשר כבר מסוכות אני ללא הכנסה פרנסה) ולכן ראיתי שהולכת להיות פה ישועה גדולה עוד יותר! אז חיכיתי שהעניין יסגר ובעיקרון הייתי אמור להתחיל היום במקום מסויים, אך דברים השתבשו שלא כמו שדובר ולא הלכתי וכנראה ששם בסוף לא אתקדם... ואז עלה בראש: שאולי כי לא הודיתי לרב (כי לקב"ה הודיתי) ופירסמתי זה היה בעוכרי ושלא הייתי צריך להמתין אז עכשיו מקיים את זה ומודה שוב להשי"ת ולרב על העצה המיוחדת שהועילה לי באופן מדהים! תודה רבה.

  • 25.03 12:15

    כבוד מורי ורבי אלופי ומיודעי ראשית 'שושן פורים שמח!' יהי רצון: שנזכה לאחדות בעם ישראל בזכות ימי הפורים ויתעוררו רחמי שמים בזכות פעולותכם לקירוב הלבבות של עם ישראל (אמן). רציתי שתדעו שזכינו להתפלל בפורים בבית הכנסת בקהילה (קהילות פז) בבני ברק ופשוט גאווה והרגשה עילאית, התפילות פשוט מעין עולם הבא! דיקדוק וכוונות - ומרגישים את אהבת המצוות והתפילה באוויר, אשריהם כל הצוות של קפ"ז בני ברק מחזיקים את המקום ללא חסרון כלל ע"פ הנהגת גדול הדור שליט"א. תודה רבה לכם על הכול צריך לכתוב על ספר את כל המהלכים שקפ"ז עושים בהנהגת הרב שליט"א פשוט 'מחזירים עטרה ליושנה!' כדרכי אבותינו הצדיקים בכל מעשיהם ודיקדוקיהם.

  • 25.03 10:31

    כבוד הרב היקר שליט"א חג שושן פורים שמח! תודה רבה לכבוד הרב על השיעור המדהים! יהי רצון: שנזכה שכל בקשותינו יתגשמו במלואן בפסח הקרוב השנה גאולה ברחמים לכלל ישראל אמן ואמן! חג שמח!!!!

  • 24.03 18:56

    קידוש השם! ב"ה 2 מהשכנים (חסידי וליטאי) באו לאהל הגברים ורקדו כמה דקות בשמחת פורים שארגנו; איתן, קינן ועוד הי"ו ואמרו שבאו להגיד: 'ישר כוח! על הצניעות שגברים לבד ונשים לבד.' ב"ה שבזכות הרב שליט"א קפ"ז מקדשים שם שמים ברבים ושמחים לקיים מצוות השי"ת כאשר ציוה השם:)

  • 22.03 13:59

    תודה רבה, דרשה ממש מעניינת ואקטואלית לזמננו. שבת שלום ומבורך לרב היקר!!!

  • 22.03 13:58

    לילה טוב רבנו הקדוש! שיעור מהממם על 'תכלת מרדכי' (shofar.tv/lessons/16976) היה שווה לחכות את התקופה הארוכה הזו ולשמוע שוב חידושים ועוד על אסתר המלכה, תמיד מרתקת מגילת אסתר, ממש צחקנו בסוף ואיך שתמיד הציצית מצילה את עם ישראל, ממש כמו ב-7.10 שמרוב כאוס כבר לא ידעו מי מחבל ומי לא והציצית פשוט הצילה! מכיון שהיה על אותו יהודי ציצית. שיעור מהנה לנשמה ממש! תודה רבה.

  • 21.03 08:17

    תודה רבה כבוד הרב.. תודה על ההרצאות והשיעורים. וזה החסד ה' עלינו שהבת הגדולה מרותקת כשהיא שומעת את כבודו. שבוע שעבר שמתי 'מיקס קליפים' שארך כמעט 4 שעות!... וכשכיביתי רק לכמה רגעים מיד היא אמרה לי: 'אימא! תשימי... שימי...' ב"ה יש תקווה! רק הסבלנות 🥺

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 [email protected]

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים