תמלול
נהנה ממסיבות בשבת (קטע חזק מאוד מרומא איטליה)
למה יש פילוג בין החרדים?
ש: בשנת ארבעים ושמונה ('48) הרבה רבנים: לא רצו את מדינת ישראל! או חשבו: 'שזה לא בדיוק כמו שהיה צריך להיות בתורה! ' והיום אני מאמין שתשעים אחוז, תשעים וחמש אחוז (95%) של הרבנים חושבים שמדינת ישראל שנמצאת היום היא בסדר אפשר לשמוח בה, אני מסתובב הרבה בארץ ואני רואה שיש יותר מדי הבדל במיוחד בכל מיני אוכלוסיות שכל אחת יש לה את הצורת תפלה שלה, כל אחת יש לה את המנהגים שלה שהרבה פעמים מנהג שונה מהשני, וקורה אם אני נכנס לבית כנסת אשכנזי ואני לא מבין מה שהם מתפללים בכלל! השאלה שלי זה: למה זה קורה? אומרים למה אין סנהדרין? מה צריך ככה להיות שיהיה סנהדרין אומרים שבעים (70) רבנים גדולים כמו של פעם קשה! היום לא נמצאים, השאלה זה: זה כזה קשה להוסיף שבעים רבנים בעולם, שנמצאים בעולם הכי גדולים ולהכניס אותם בחדר אחד (1) ושיתחילו לעשות חוקים לכל עם ישראל ויתחילו ללמד אותנו תפלה אחת בשביל כל העולם ולא יקרה מצב שחצי מהעולם מתפלל בצורה שונה וגם הם אומרים: 'שבת' לא אומרים: 'שובס' או אחרת והם יכולים להוציא גם חוקים חדשים בשביל לעזור לעם לחיות עם התורה בזמן החדש, ואולי גם אנחנו לא נראה את מה שקורה היום בארץ שדווקא אצל הדתיים - יש שנאה ביניהם! בגלל הוא בא מחב''ד וזה בא משם וזה... וקשה אני בן אדם לא כזה דתי אני רואה את זה אני אומר: 'אם הם שלמדו תורה כל הזמן, הם שונאים אחד את השני! ואני לא שונא אף אחד אז אני לא יודע, למה הם עושים את זה? ' דווקא הם למדו בתורה, אני הייתי יום אחד במלון ואני מתפלל כל בוקר ואני לא יכולתי ללכת לבית כנסת אז התפללתי בחדר ובמלון בתל אביב אני שומע מוסיקה מתחת למלון אני מתכופף אני ראיתי כל מיני אנשים שרוקדים ריקודי עַם בשבת ואני הייתי שמח לראות עם שמח למרות הפיגועים, למרות הטרור למרות הכל ואני כמעט בכיתי משמחה, עכשיו אחד דתי יכל להגיד אולי במקומי: 'אבל זה שבת! זה מוזיקה! ! ' אבל הם היו שמחים ואני אוהב אותם כי הם אחים שלי לא משנה אם הם דתיים או לא דתיים הם אחים שלי אני אוהב אותם מהלב למה זה לא קורה גם אצל הדתיים? אח''כ אני רואה שגם בין הדתיים אם זה גר פה וזה שכונה של אשכנזים לא רוצים את הילד שלו שילד לבית הכנסת שלהם או לא מכניסים אותם לוועד בית שיגור שמה... וזה אני לא מבין: למה זה קורה?
הרב: טוב, שאלה ארוכה
(הקהל מוחא כפים...)
קודם כל הבדלים היו ותמיד יהיו, היו שנים עשר (12) שבטים בעם ישראל ולכל אחד מהשבטים היתה דרך בעבודת ה' שונה! מהשבט השני כי לכל אחד יש יעוד ודרך מסוימת שהיא מתאימה בדיוק לו לתפקידו. עכשיו, יהודים אתה אומר זה 'עם אחד! ' אבל הנה לדוגמא אני נמצא פה באיטליה ואני לא מבין מילה באיטלקית, אני נמצא בברזיל ואני לא מבין ברזילאית באנגליה אני קצת מבין, אבל בצרפת אני לא מבין מילה וזה אותם יהודים! יש להם שפות שונות זה עדין לא אומר שהם 'שונים' זה רק שפה. האיטלקים אוכלים משהו אחר, צרפתים משהו אחר, הברזילאים משהו אחר, זה אותם יהודים אז מה, זה משנה משהו? לא!
אותו דבר גם בתפילות אדם צריך להתפלל ולכל עדה ולכל קהל יש נוסח שלו, זה לא משנה, העיקרון: זה להתפלל לה'! ואנחנו צריכים להתפלל לפי מה שתיקנו לנו חכמים ובכל מקום ומקום בעולם במשך הדורות יש נוסח תפלה שהוא מתאים לכל קהילה, אצל האיטלקים יש 'סידור ליוורנו' שזה נוסח התפלה, לדוגמא; בתימן גם התפללו לפי נוסח ליוורנו, באשכנז יש כאלה שמתפללים 'נוסח ספרד' כיון שהם היו גולים מספרד שהגיעו אח''כ לאשכנז ונשארה להם התפלה של ספרד אפילו שהם אשכנזים, לכן יש חלק מהחסידים שמתפללים בנוסח ספרד, תלוי כל אחד לפי האזור שלו, אז התפלה לא משנה בין היהודים, העיקר שיתפללו.
הבאת דוגמא; שאתה היית בארץ ישראל ולמרות הפיגועים בשבת, אתה שמעת ששרים ושמחים ואתה שמחת מאוד ואתה אומר: 'מה משנה שבת או לא שבת? העיקר שמחים, אם יש פיגועים ואנשים שמחים זה מראה על חוסן של העם הזה...' זה נכון, אבל אתה צריך לדעת: שכל דבר צריך להיות בזמן ובמועד שלו!
תאר לך שבזמן החתונה, כשיש חתונה מישהו יושב אַבֵל ומתי שצריך להתאבל הוא הולך להתחתן, אבל זה אבל וחתונה זה חתונה! תענית זה תענית מתי שצריך לצום ושמחה זה שמחה, יום חול זה יום חול, ושבת - זה קדש! ! ולא מערבבים בין קדש לחול, לכן צריך לדעת: שכל דבר יש לו את הזמן שלו ואסור לחרוג מן הזמן הזה.
יותר מזה לא מערבבים שמחה בשמחה; ההלכה אומרת: 'שבחול המועד לא מתחתנים' למה? אדרבה אם יש חול המועד ושמחים שיהיה עוד שמחה, לא, הקב''ה רוצה: שבמועד אדם יהיה מכוון את השמחה למועד, ליום טוב שנתן לו הקב''ה והוא לא רוצה שיערבב את זה בשמחת אשתו, כתוב "וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ" (דברים טז יד) ולא כתוב וְשָׂמַחְתָּ באשתך, עכשיו הגיע החג צריך לשמוח בחג, נגמר החג עכשיו תתחתן לא מערבבים אפילו שמחה בשמחה.
יותר מזה לא עושים מקדש חול - הקב''ה ברא את העולם בששה (6) ימים ביום השביעי (7) שבת קדש, שבת מהו שבת? - איך הוא ברא את העולם בששת הימים?
"ויאמר ה' יהי אור, ויהי אור, ויאמר ה' תוצא הארץ עשב דשא, מוציאה הארץ, ויאמר ה' יקוו המים למקום אחד, ותראה היבשה, ויאמר ה', ויאמר ה'" - 'בעשרה מאמרות נברא העולם' איך ברא הקב''ה את העולם? אמר! "הוּא אָמַר וַיֶּהִי הוּא צִוָּה וַיַּעֲמֹד" (תהלים לג ט) אמירה ביום השביעי שבת, מנוחה! ממה? מאמירה, הקב''ה אמר ומזה הוא שבת, אם הקב''ה שבת מאמירה אנחנו עאכו"כ שצריכים לשבות ממלאכה,
הקב''ה אמר: "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם (שמות כה ח(הקב''ה אומר: 'אני רוצה לדור עמכם בעוה''ז, למטה, אני מוכן להוריד שכינה שלי מלמעלה ולשים אותה ביניכם שיהיה לכם את כל ההצלחות שבעולם! בשביל זה תבנו לי מִקְדָּשׁ משכן בתוכו אני אשים את השכינה! ' בית המקדש - משהו מדהים! מגיעה שבת אומר הקב''ה: 'עצור! לא לבנות את בית המקדש למה? שבת יותר קדושה מבית המקדש לא לבנות! להפסיק! '
מי רצה בית מקדש? הקב''ה! בשביל מה? להיות אתנו, אבל הוא אומר: השבת יותר קדושה מבית המקדש, כמה מלאכות היו בשביל לבנות את בית המקדש? שלושים ותשע מלאכות (39) כל המלאכות האלה אסורות בשבת, כל השאר – מותר, וזה כתוב בגמרא במסכת שבת, במשנה גם מה מותר ומה אסור, יש על זה כמובן את השו''ע שכתוב בדיוק מה מותר ומה אסור בשבת. מי ששומר שבת אז הזכויות שלו גדולות לאין ערוך! מי שמחלל שבת - העונש שלו קשה מאוד, למה? חילול שבת יותר חמור מחילול יום הכיפורים, אם אדם לא צם ביום כיפור העונש שלו 'כרת'! בן גיל חמשים לששים (50-60) הקב''ה לוקח אותו.
אם בן אדם מחלל שבת העונש שלו סקילה - תאונת דרכים! זאת אומרת הרבה יותר חמור מיום כיפור, זאת אומרת השבת היא כל כך קדושה! ואנחנו ביום שבת מעידים על ידי זה שאנחנו לא עושים שום מלאכה: שיש בורא לעולם!
שואלים יהודי: 'למה אתה לא עובד בשבת? '
והוא אומר: 'כי אני מעיד שהקב''ה ברא את העולם בשישה ימים וביום שבת הוא שבת ממלאכה, אני מעיד בגלל זה אני לא עובד בגלל זה אני לא עושה שום דבר אני הבן שלו מעיד עליו שהוא ברא את העולם בששה ימים ובשביעי שבת! '
אם בן אדם לא שומר שבת זה כאילו כופר בקב''ה! זה הדין של אדם שלא שומר שבת אבל מה לעשות? יש אנשים שחושבים: 'שאם הם לא יעבדו בשבת לא יהיה מה לאכול כי כולם עובדים בשבת, אם הם יסגרו את העסק, לא יהיה קליינטים התחרות תהיה גדולה, הם יפסידו ועיקר הרווח בא בשבת! '
ולכן הם הולכים לעבוד - זאת טעות שאין כדוגמתה! למה? הקב''ה נותן מזון לנמלים הם לא עובדים בשבת, הם לא עובדים בכלל, הקב''ה נותן מזון לדגים, הקב''ה נותן מזון לעופות, הקב''ה נותן לבהמות, לחיות לכולם הוא נותן מזון: "פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל חַי רָצוֹן" (תהלים קמה טז)
אם הקב''ה יכול לתת למיליארדים של מיליארדים ביליונים של ביליונים בעלי חיים אוכל לכל אחד בזמן, לך הוא לא יכול לתת אם לא תעבוד בשבת? גם אם לא תעבוד כל השבוע הוא יכול לתת, גם אם לא תעבוד כל השנה הוא יכול לתת וגם אם תשכב בבית חולים הוא יכול לתת, אין לו בעיה לתת! אלא מה? צריך האדם לדעת: זה ניסיון קטן שצריך לעבוד עליו עוד לא ראינו מישהו שהפסיק לעבוד בשבת ומת מרעב, אין דבר כזה. אבל ראינו הרבה יהודים, בארץ ישראל למשל שהיו נהגי מוניות ושהרוויחו שלוש מאות אחוז (300%) וחשבו: 'שאם יפסיקו אז הם ירדו' וכשהם הפסיקו הם לא ירדו, ב''ה לא פחות בדרך כלל יותר אבל זה ניסיון שאדם צריך לעמוד בו.
לכן שמחה - צריך לשמוח, לשמוח עם יהודים - זה טוב מאוד, אבל לא במקום שאסור, במקום שאסור הקב''ה אומר: 'תשמח בשבת – כן! תאכל, תשתה, תשיר, תלך להתפלל, תהנה אין שום בעיה שבת קדש מנוחה תלמד אין כמו שבת! ' אבל דבר שאסור - אסור זה לא רק לעשות שמחה ותופים ולנגן, לא! אפילו להוציא מחט, מחט לטלטל ברשות הרבים בשבת - זה אסור, התורה אוסרת טלטול בשבת, אסור להעביר ממקום למקום דבר בשבת דרך רשות הרבים דהיינו; ברחובות אסור לטלטל, אתה רוצה ללכת עם טלית לבית הכנסת? לא ביד! אתה צריך לשים אותה עליך כמו בגד, עם בגדים מותר ללכת, לטלטל סידור, לטלטל טלית ביד - אסור, אסור לטלטל זה לא קשה, זה כן קשה זה לא משנה זה אסור, זה היה בבית המקדש היו מטלטלים ומוציאים ממקום למקום הקב''ה אומר:' שבת יותר קדושה מבית המקדש! ' אסור לטלטל, זאת אומרת זה לא רק דברים שחושבים: 'שזה רק לנסוע בשבת, לבשל בשבת' שזה דברים חמורים יש גם דברים שנראים קלים אבל גם הם אסורים, למה? בגלל שהקב''ה אמר: 'כל מה שהיה בבית המקדש כדי לבנות אותו, השבת קדושה מבית המקדש ואסור לעשות את זה! ' ומי ששומר על השבת - הקב''ה מזכה אותו לדברים הרבה-הרבה וכתוב: 'שאם אדם שומר שבת כהלכה בדקדוק גמור נמחלים לו שבעים שנה של עוונות! ' אפילו אם הוא עשה שבעים שנה עוונות שבת אחת הוא שומר אותה כהלכה יכולה למחוק לו את כל העוונות, הבנת?
כן