טוען...

אברך טיפש ועז פנים כתב לרב אמנון יצחק מכתב בענין הכשרות

  פורסם בתאריך: 28.12.2019, 22:33 • מערכת שופר

 

תגובת הרב יצחק רבין ל"מכתב הכשרות":


נתבקשתי להתייחס למכתב שנשלח ואשר הכותרת שלו "מכתב הכשרות"

סעיף א'

מעניין מנין לו שהרבה פעמים הסכין יבש, והולך ועושה ספק ספיקא? מי חולקים על כך שלא מצריכים שיהיה יבש, זה דרכם של עמי הארצות לחלוק ולבנות ספק ספיקא בלי שום הבנה ובלי שום מקורות בהלכה, כי לא למדו ולא ידעו בחשכה יתהלכו, אבל בכל זאת נכתוב נוסף על מה שצויין כף החיים ס"ק מג', ראה עוד בכף חיים שם ס"ק נז' שכתב משם הפוסקים שבדיקה זאת בין אחד לשני צריך להיות כהילכתא אבישרא ואטופרא ואתלת רוחתא, ובסוף דבריו כתב: "והמחמירים מקנחים הסכין מהדם בין שחיטה לשחיטה ובודקים שש פעמים וכן ראוי להורות", הרי לפניך דעת הפוסקים ולא רק הכף חיים שמצריכים שהסכין יהיה יבש, ובכל הבד"צים לא בודקים בין אחד לשני, וגם שבודקים בודקים הסכין במקום הקור ובמקום החום ועל ידי השוחט שהוא עייף ובדיקה זאת אינה בדיקה, עיין כף החיים שם ס"ק קיג'.

 

על סעיף ב' 

איני יודע מנין ההלכה הזאת, והיכן היא כתובה שאסור לבדוק הסכין על יד הבעל חי, וגם מה שהגיב על כך דברים בטלים ומבוטלים.

יש לנו דין בסימן לו' סעיף יד' המדבר שהריאה של הבעל חי "צמקה" כותב מרן' צמקה כולה אם מחמת בני אדם שהפחידוה, כגון ששחטו אחרת בפניה וכו' הרי זאת טריפה, ונחלקו הפוסקים האם צריך שצמקה כל הריאה או אפילו מעט, וראה שם בכף חיים ס"ק רל'ד ודו"ק.

נמצינו למדים שאסור לשחוט בעל חי כגון עופות או בקר בפני השני, ועינינו רואות ולא זר בכל המשחטות ובכל ההכשרים של הבד"צים למיניהם אף אחד לא חש להכי וזה דבר שאין בו חולקים, ואין שום היתר על כך, וכל העופות וכל הצאן נשחטים בצורה כזאת שאחד רואה את השני ומקבלים הכשר לכתחילה ולמהדרין, ומה שאנו לא מוצאים אחר השחיטה שהריאה צמקה מפני שמיד נשחט השני, ואילולי שהיה נשאר כמה זמן ואחר כך היה נשחט בודאי ריאתו היתה צמקה, והיתה נאסרת.

וראיתי בספר "שיחת חולין" על השחיטה שכתב שהעופות כבר הורגלו בכך ששוחטים בפניהם, וראה בספרי "הריח הטו"ב" שכתבתי השגה על דבריו מה שייך שהורגלו ולכן לא צמקה ריאתם, הרי היום זו פעם ראשונה שהגיעו העופות האלו לבית השחיטה ומנין ראו ומנין הורגלו עי"ש ודו"ק, וראה עוד שם בכף החיים ס"ק רמד' שצעק על אותם האנשים שלא נזהרים בכך, ובנוסף כתב שעוברים על לאו דאורייתא משום צער בעלי חיים, ואין להתיר על ידי בדיקה שיראה שלא צמקה הריאה היות ועתידה אם לא היתה נשחטת מיד להיות צמקה, והשחיטה מיד לא מועילה להוציא אותה מדין טריפה עי"ש ודו"ק.

אם כן מה סמכו, ועל מה סמכו היום ששוחטים העופות בפני חבריהם שהרי הריאה צמקה והיא טריפה, וגם צער בעלי חיים שהנך שוחט אחד בפני השני.

 

על סעיף ג' 

דין מרן' השלחן ערוך יורה דעה סימן יח' סעיף יא' שפסק שצריך לבדוק הסכין בין שחיטה לשחיטה והרמ"א לא חלק על עצם הדין שצריך לבדוק בין כל אחד ואחד רק כתב שמי שרוצה להכניס עצמו לספק זה.

היות ודין זה הוא דינא דתלמודא לבדוק הסכין בין כל אחד ואחד לאחר השחיטה, והכי פסק הרי"ף הרמב"ם והרא"ש. ויתרה מזאת פסקו המהרי"ל והש"ך והשמלה חדשה ועוד אחרונים שחובה לבדוק הסכין בין אחד לשני יב' בדיקות את הסכין, ופסק מהרי"ו וז"ל: "ואסור לשחוט לכתחילה אם לא בדק הסכין בין אחד לשני" הביאו הכף חיים שם ס"ק ס"ג ומרן הביא את דברי המהרי"ו בבית יוסף, וכן בפסק הבית חדש נמצא שלכולי עלמא אין לעשות כן לכתחילה שלא לבדוק הסכין בין אחד לשני, מיהו איסורא קעביד ולא טוב עושה בעמיו שלא בודק הסכין בין כל אחד ואחד. כף החיים שם ס"ק סה' בסופו וכתב שם בס"ק סז': "ובשעת הדחק כגון ערבי שבתות וערב יום הכיפורים שצריך לשחוט כפרות הרבה ואין זמן מספיק לבדוק הסכין בכוונת הלב ובמיתון כדינו יב' בדיקות, וקרוב הדבר שמחמת הנחיצות לא ידקדק היטב בבדיקה, אז לא יבדוק בין כל אחד ואחד" עד כאן לשון/ו (הש"ך ס"ז).

נמצא שכל ההיתר בערב יום כיפור הוא מפני הדוחק על השוחט שלא יוכל לבדוק כדבעי זאת אומרת בכוונת הלב ובמיתון יב' בדיקות לכן התירו לבדוק אחר כל אדם ואדם. 

 

ובשחיטות היום בכל המשחטות אין זה ערב שבת ולא ערב יום הכיפורים שנתיר להם.

ועין ב"שערי תשובה" אורח חיים סימן תנג' הדן בדין אדם שנמנה על קהילה שלא אוכלים קוטניות, ואכל קוטניות בפסח, שהוא עובר על לאו של "לא תסור" וכל העובר על דברי חכמים חייב מיתה בידי שמים וכו'

ובודאי בדין של בדיקת הסכין בין כל אחד ואחד אינו חומרא כדין קוטניות, ומי שעובר על כך ולא בודק הסכין בין כל אחד ואחד מלבד שעובר על דברי חכמים הרי הוא חייב מיתה בידי שמים, ומי ירצה לאכול משחיטת שוחט שמכריז על עצמו שהוא עובר על דברי חכמים! ודבר זה הוא דינא דתלמודא חולין דף י' ע"ב, וראה באר הגולה שציין על הלכה זו שכך פסק הרי"ף הרמב"ם והרא"ש והרשב"א שחובה לבדוק בין כל אחד ואחד.

וכותב המכתב "מכתב הכשרות" לא רק שלא למד ולא עסק בשחיטה אלא אף אינו מבין ההלכה וכללי ההלכות, ועליו נאמר בגמרא שוטה רשע וגס רוח, שלא הגיע לכלל הוראה ומורה.

אני כותב הדברים מתוך לימוד ההלכה, ועוסק במלאכה יותר מחמישים שנה בפועל, והעמדתי תלמידים הרבה.

 

ולעצם השחיטה היום במשחטות בארץ ששוחטים מאות ואלפים כל יום, זה עצמו נגד ההלכה, ראה בספר "מנחת יוסף" סימן יח' ס"ק פז' שהביא מספר "תואר משה" דיש לו לשוחט לנוח אחר ששחט 29 עופות, ורק אחר כך ימשיך לשחוט, והביא ראיה לכך מהגמרא עי"ש. ובמשחטות בארץ אצל כולם כולל הבד"צים רק לאחר שחיטת 350 עופות נח השוחט, וגם בזמן המנוחה מעמיד סכינים ומדבר בטלפון.

 

סוף דבר כל השחיטות של היום, מלבד הדברים שאמרנו יש בהם עוד הרבה איסורים, ובודאי אסור לאכול את העופות והבשר, שהרי כולם מתחילים לשחוט באשמורת הבוקר ואינם ישנים כדבעי בלילה, ראה בספר חיי אדם כלל קמד' סעיף יד' וגם מרן' בשלחן ערוך אורח חיים סימן תרה', מנחת יוסף יורה דעה סימן יח' ס"ק פז'.

וגם שנותנים לשוחטים לנוח אחר 350 עופות שאמרנו שזה לא כפי ההלכה בזמן שהוא נח עליו להכין הסכין בשביל השחיטה בעוד חצי שעה שעליו לשחוט עוד וגם בזמן המנוחה מתקשר לבית ולכל העסקים, ועל ידי כך נכנס לטרדות ומחשבות ואין מחשבתו מיושבת עליו, ובמצב כזה כתב האור החיים בספרו "פרי תואר" על יורה דעה סימן יח' אות לא' כי אינו יכול לשחוט עוד, וכן פסק הכף חיים שם ס"ק קטו', ומי יכול לאמר היום בזמנינו כי יש לו ישוב הדעת ואין לו שום טרדות.

ועל ידי מודעות של הציבור לחומר הדברים ומניעתם מאכילת נבילות וטריפות דבר שמטמא את הגוף והנפש.

וגם כל דבריו "והשגתו" הם מבחינת "ומקלו יגיד לו" שהרי לא הביא שום מקורות וכל דבריו ספק ספיקא, ובשני אמר שמא, והשלישי מנחש, שבודאי בדקו אחר השחיטה אך אומר בסוף דבריו "אם נמצא כדין" גם הוא מהסס בדבר שסכין שלא בדקו אותו לפי שההלכה מצריכה, ובסוף בדקו ספק אם ימצא כדין.

 

עד כאן עמד הקנה ועוד חזון למועד, חודש טוב ומבורך שפע של קדושה וטהרה ממרומים, למי שמקדש עם ישראל להפרישם מאיסורים.

נ.ב. עיין בסימן לט' בכף חיים ס"ק שנט' שכל העוזר בדבר להודיע לעם ישראל חומרת האיסור "הרי הוא מעמיד דגל השכינה ומונע הטומאה מנפשות עם השם ומטהר בית אלוקינו ומשיב עטרה ליושנה".

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 17.04 17:44

    ישר כחכם על כל עבודת הקודש יה"ר: שנזכה לעלות לארץ הקודש, לזכות לתשובה שלמה, גאולה שלמה ברחמים, רפואה שלמה לכלל ישראל, יראת שמים, חכמת התורה, קיום המצוות לכל יוצאי חלצינו לשמחות לכל בית ישראל חג כשר ושמח (אמן).

  • 17.04 17:43

    כבוד הרב ברוך השם כנגד כל הסיכויים על פי הטבע. הרב אמר לי: 'אל תדאג אתה תקבל!' ב"ה היום קיבלתי אישור רשיון לנשק בהודעה. ואפילו לא עשו לי ראיון לפני... תודה רבה.

  • 17.04 16:04

    שלום כבוד הרב! בדיוק לפני חודש מהיום כבוד הרב בירך אותנו: 'לעבור דירה' אחרי שבדירה שלנו היתה בעיית עובש (ל"ע). ב"ה בזכות ברכת הרב חתמנו היום על דירה נאה, גדולה ונוחה יותר! ועם כל זה גם חדשה לגמרי! מטבח, צבע וכל הריהוט הנחוץ הכל חדש לגמרי ואנחנו הראשונים שמשתמשים! וב"ה נקייה ומוכנה לגמרי לפסח. תודה לקב"ה שזכינו להסתופף בצילו של כבוד הרב ולזכות בהרבה שפע וברכה בזכות הרב!

  • 17.04 15:53

    דוד ביטון: ודבר נוסף כבוד הרב, ב"ה זכינו בזכות הברכה של כבוד הרב להתחתן ורצינו להודות לרב ולהוקיר תודה בעזרת השי"ת בהרצאה היום בירושלים נשמח אם כבוד הרב יתן לנו הזדמנות לעשות קידוש השם!

  • 17.04 15:19

    כבוד הרב תודה רבה על הברכה! זה היה פשוט פלא!! אשתי היתה עם שפעת (ל"ע) מכוסה עם 2 פוכים ורועדת. איך שאני כותב לכבוד הרב הודעה בבקשה לברכה. פשוט בדרך פלא ונס ב"ה היא מורידה את הפוך ומפסיק לה החום. ומפסיק הרעידות בגוף. ב"ה אשתי מרגישה יותר טוב וחזרה לתפקד בבית לקראת חג הפסח הבעל"ט. תודה רבה לכבוד הרב אשרינו שזכינו להדבק בצדיק האמת. ויהי רצון שהקב"ה יברך את הרב בכל ברכות התורה אכי"ר!

  • 17.04 13:21

    שלום כבוד הרב רציתי לשמח את כבוד הרב ולספר לו על מקרה שקרה בתלמוד תורה של בני ני"ו. היה להם פעילות בתלמוד תורה ושמו להם שירים. הבן שלי אמר לחברים שלו לכיתה: 'שאסור לשמוע שירים רק במועדים!' וכולם התחילו לצחוק עליו. כמה רגעים לאחר מכן נכנס המלמד והילדים אמרו: 'המלמד! אוריאן אמר: 'שאסור לשמוע שירים' (ושוב צחקו עליו) המלמד השיב להם: 'שזה נכון!' - "ומאיפה אתה (אוריאן) יודע?' הוא ענה לו: 'אמא הסבירה לי וזה נפסק במרן השולחן ערוך זיע"א!' המלמד ענה לו: 'נכון! אבל זו גזרה שהציבור לא יכול לעמוד בה...' והוא ענה לו: 'אבל אני עושה את זה! (ילד בן 9) אז הוא ענה לו: 'כל הכבוד שאתה יכול! אבל יש אנשים שקשה להם...' ואוריאן ענה לו: 'אז אם קשה לי אני יכול לעבור על דברי חכמים ??!!' והמלמד העביר נושא והתחיל את השיעור. ב"ה אני כל כך שמחה וגאה בבן שלי והכל בזכות כבוד הרב שליט"א תודה רבה 🙏.

  • 17.04 10:49

    איזה מוסר מדהים לומדים מהמשנה הנ"ל והרב מסביר אותה בצורה הטובה ביותר!!! (ואל תאמר לכשאפנה אשנה... shofar.tv/videos/15830) שיהיה לכבוד הרב שליט"א ערב טוב ומבורך בכל הברכות כולם🙏 (אמן).

  • 16.04 17:40

    אני רוצה לומר תודה כבוד הרב לך על הקהילה והחנות שדואגים לנו לכשרות מהודרת כיף להכנס לחנות שאפשר ולקחת מהמדפים בלי חשש ודאגות ובדיקות! תודה לכל מי שטורח עומל ועוסק בשחיטה שדאגו לבשר ועופות לחג הפסח ובכלל. ברוך ה' הצלחתי לקנות הכל אפילו גם לאמא שלי… תודה על התבלינים ולטורחים /ת. אתמול גם זכינו ברוך ה' להיות בבדיקת תבלינים! מרגישה שם תמיד מוקפת במשפחה אמיתית כשאני בבני ברק. תודה למי שאפה את המצות המהודרות! תודה על הבשר הכשר שזוכים לשים על שולחננו שחיטה הכי מפוארת כמו שאמרו על שחיטתך🙌🏽 (הרב מרדכי גלאי - "השחיטה של הרב אמנון יצחק מפוארת, הכי טובה שאני מכיר!" shofar.tv/videos/11139) ישר כוחכם עד 120 פלוס - אמן תודה על הכל🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹.

  • 15.04 10:35

    בוקר אור לרב היקר! ישר כח עצום על העשייה המבורכת. ב"ה הדרשה אמש ממש היתה נפלאה ממש! (קרית עקרון - אפיקומן וגלות מצרים 14.04.2024 shofar.tv/lectures/1598)

  • 15.04 10:34

    כבוד הרב, איזו התעלות לראות פני הצדיק ולשמוע דבר ה', ב"ה הרצאה יפה ומרגשת (קרית עקרון - אפיקומן וגלות מצרים 14.04.2024 shofar.tv/lectures/1598) זלגו הדמעות לשמוע את בעל התשובה של הרב מזה שנים שמודה לרב על ההחזרה בתשובה שלו ושל צאצאיו אחריו ומברכו לחיים טובים (אמן).

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים